5. mai 2016

En jegers dagbok

Ole Robert Sunde hadde en stor artikkel om Turgenjevs En jegers dagbok i Klassekampen i går. Turgenjev, tenkte jeg, jeg har vel noe av ham? Og så kikket jeg i hylla for russisk litteratur. Jo da, jeg hadde Fedre og sønner, Et overflødig menneskes dagbok og, ganske riktig, Av en jegers dagbok. På norsk i 1929 og ifølge forordet et utvalg av de beste fortellingene i originalutgaven. I mine tre bøker skrives navnet "Turgenjev", men Sunde skriver Turgenev, og det er visst det riktige nå, siden Wikipedia også skriver det slik. HER er Wikipedia-artikkelen om Turgenev. Jeg har ikke lest noe av ham, det må jeg innrømme. Jeg har ganske mange bøker jeg ikke har lest. Hva er da vitsen med å ha dem? Det er mange ting - samlegleden i seg selv, men også tilfeller som dette, da jeg bare kan gå i egne hyller og finne en forfatter.


Ingen kommentarer: