22. mai 2016

Mannen uten egenskaper

Da jeg satte Thomas Mann på plass i hylla igjen, falt blikket på Robert Musils Mannen uten egenskaper. Jeg tok frem første bindet og bladde litt i det, og dermed ble bestemmelsen tatt - nå skal jeg lese Mannen uten egenskaper, etter at jeg blir ferdig med Kafkas dagbøker. Musil har ligget der i bevisstheten i mange år. Det slår meg at mye av min lesing de siste årene dreier seg om tiden rundt 1. verdenskrig - Virginia Woolf: Jacobs rom, Proust: På sporet av den tapte tid, Olav Duun: Juvikfolke, Thomas Mann: Trolldomsfjellet og Kafkas dagbøker. Jeg vet ikke hvorfor. Men dette er jo tiden for modernismens frembrudd, og en kunstnerisk og kulturelt interessant periode. Stikkord er modernismen, første verdenskrig - og tuberkulosen (Trolldomsfjellet foregår på et sanatorium, Kafka døde av tuberkulose, og sykdommen forekommer også i Juvikfolke - eller er det spanskesyken det er snakk om der?) . 

Bildene nedenfor: Under et opphold i Berlin 2009 syklet jeg ens ærend til Kurfürstendamm 217 for å ta bilde av plaketten på huset hvor Musil bodde noen år mens han skrev på Mannen uten egenskaper

Ingen kommentarer: