6. juli 2016

Nobelprisen til krimsjangeren?


 I DETTE  intervjuet på BOK 365, "nettstedet for bokfolk", kommer den norske krimforfatteren Jørgen Jæger (som jeg aldri har hørt om til tross for at han har utgitt ni bøker) med følgende uttalelse som svar på spørsmålet "Hvem blir neste norske nobelprisvinner i litteratur":

Jeg synes det er på tide å gi krimsjangeren prisen nå. Det er slutt på den tiden hvor krim ikke levde opp til skjønnlitterære kvalitetskrav. Sjangeren er dessuten lett tilgjengelig lesemessig, og det er ingen tvil om at krim har vært springbrettet inn i litteraturen for svært mange mennesker.  Det er heller ingen tvil om at krimsjangeren er med på å skape økonomisk grunnlag for utgivelse av mer smal litteratur. I den berømte avveiningen mellom børs og katedral kan vi godt hedre børssiden nå.

Dummere begrunnelser for tildeling av verdens mest ærefulle litterære pris har jeg knapt sett. Jeg håper dette ikke er alvorlig ment, men det virker dessverre slik. Heldigvis er jeg fullstendig overbevist om at ærverdige Svenska Akademien aldri kommer til å synke så lavt.

"Det er slutt på den tiden hvor krim ikke levde opp til skjønnlitterære kvalitetskrav," sier Jæger. Jæger mener med andre ord at forfattere som Edgar Allan Poe, Dorothy L. Sayers, Arthur Conan Doyle, Agatha Christie, Georges Simenon, Raymond Chandler og en drøss andre ikke levde opp til skjønnlitterære kvalitetskrav? Hvor historieløs går det an å være? Selvfølgelig har det alltid, som innen enhver annen litterær sjanger, også innen krim vært folk som skriver bra og folk som skriver mindre bra. Det gjelder også i dag.

Påstanden om at krim har vært springbrettet inn i litteraturen for svært mange mennesker, stiller jeg meg også uhyre tvilende til.

Og etter Jægers mening skal krim altså honoreres med verdens mest prestisjefylte litterære pris fordi den bringer penger i kassa hos forlagene slik at de kan utgi mer smal litteratur. Jeg har ikke hørt på maken til tullprat.

PS Den som vil vite mer om mitt syn på krim, kan ta en titt på DETTE tidligere innlegget.

Ingen kommentarer: