7. august 2016

Diotima

Den kvinnelige hovedpersonen i Mannen uten egenskaper heter Diotima. Det er et navn som neppe er tilfeldig valgt. Jeg fant ingen leksigrafiske opplysninger om navnet på norsk (bare en indirekte referanse i SNL), så jeg måtte til DENNE artikkelen i engelske Wikipedia.

"Din kusine," sa han og løftet vinglasset, "er den mest beundringsverdige kvinne jeg kjenner. Man sier med rette at hun er en ny Diotima. Jeg har aldri sett maken. Du skjønner, min kone - ja, du kjenner henne ikke - jeg kan på ingen måte klage, og barn har vi også; men en kvinne som Diotima er nå noe helt annet! På mottagelser stiller jeg meg ofte bak henne: En imponerende kvinnelig frodighet! Og fortil snakker hun samtidig så lærd med en eller annen sivilist at jeg helst ville tatt notater! Og ekspedisjonssjefen hun er gift med, aner ikke hva han har i henne."
General Stumm von Bordwehr til Ulrich (mannen uten egenskaper og Diotimas fetter) 

Ingen kommentarer: