19. desember 2016

Litt mer om Félix Edouard Vallotton



Nytt bilde i dag, "Biblioteket" av Félix Edouard Vallotton. For noen vil dette kanskje være et ukjent navn. Jeg må innrømme at det var det for meg. Men da jeg leste i Wikipedia (nynorsk) at han i 1890-årene særlig var kjent for tresnittene sine, og jeg så noen eksempler på dem, fikk jeg en a ha-opplevelse, for tresnittene hans, især det jeg viser nedenfor, har alle sett. Om Vallottons tresnitt skriver Wikipedia:  "Verka syner påverknad både frå post-impresjonisme, symbolisme og særleg frå japansk tresnitt. Vallotton sine tresnitt vart spreidd i tidsskrift og bøker i Europa og i USA, og skal ha verka inn på den grafiske kunsten til Edvard Munch, Aubrey Beardsley og Ernst Kirchner. Etter han gifta seg i 1899 vigde han seg i hovudsak til måling."

Ingen kommentarer: