28. januar 2008

Ord for dagen.


«Hva er det vi vil at kunsten og litteraturen skal gjøre for oss? Gjenta og bekrefte våre forestillinger, så som den om hva som er rett og hva som er galt? Eller skal den utfordre disse forestillingene, problematisere dem, om nødvendig undergrave dem, ødelegge dem? Jeg møter jo folk, når jeg har opplesninger og foredrag, som vil ha meg til å gi klare svar, som krever av meg at jeg skal komme med klare anvisninger med hensyn til rett og galt, som mener at det er nok kaos i denne verden, og at min plikt som forfatter er å veilede. Med jevne mellomrom blir jeg konfrontert med dette. Og jeg har ikke annet svar å gi enn at sorry, da er nok ikke jeg deres mann. Min vei er kaos. Målet mitt, hvis jeg har noe, er å øke tvilen, ikke sikkerheten.»

Stig Sæterbakken
Gjengitt i Vagant nr. 4/2007

5 kommentarer:

Anonym sa...

Stig Sæterbakken er ung & lovende, og har faktisk vært akkurat det i mange år nå.
Min reaksjon på denne posten er at kunsten (litteraturen) gjerne må være både "god" og "dårlig". Bare den ikke blir likegyldig!

Spectatia sa...

Dette var jo veldig i linje med et Kundera-sitat jeg blogget om for et par uker siden. Når en forfatter har denne type perspektiv blir jeg alltid litt positivt nysgjerrig.

Anonym sa...

Et interessant og utfordrende tema. Min erfaring er vel mer i retning av at f.eks. ulike bøker imøtekommer ulike behov. Som leser søker jeg til tider å bli utfordret, andre ganger ønsker jeg kun å lese noe som er vakkert med videre.

Min personlige konklusjon må vel være at det ikke kan finnes noen endelig fasit her. Heller ikke syns jeg at den enkelte forfatter kan forventes å tilpasse seg den enkelte lesers forventninger. En forfatter skal vel først og fremst være tro mot seg selv.

Med ønske om en fin dag!


Mvh Jorunn

Jørn Roeim sa...

Jorunn: at en forfatter først og fremst skal være tro mot seg selv, er et veldig sentralt poeng her, tror jeg. Og Sæterbakken snakker vel bare for seg selv. Hvis en forfatter er tro mot seg selv, svarer han vel også til cox' ideal. Og blir ikke likegyldig. Så er det opp til den enkelte leser å like eller ikke like det.
Å være ung og lovende i mange år, er også en skjebne. Jeg har ikke lest noe av Sæterbakken, men skal ta en titt på ham nesten gang jeg er på biblioteket.

Unknown sa...

Jeg kunne si mangt og meget om Sæterbakken. Men begrenser meg til å nevne at han startet karrieren som stunt/pønk-poet. Han har skrevet en roman han kalte "Det Nye Testamentet" (noe jeg syntes var usedvanlig arrogant)...han er en essayist med sans for name-dropping...han er en god oversetter/gjendikter.