14. april 2008

Dagens innkjøp







Endelig fikk jeg tak i Horace Engdahls aforismesamling Meteorer.
Eit lite døme: "Den som tiger samtycker inte, han söker efter ett större nej än det som finns i språket."



Bokinnkjøp hos Norli hører med når jeg er i hovedstaden. Norli, fordi det er min yndlingsbokhandel, og fordi det er stedet for det såkalte kontantsalget, hvor vi som er i bokbransjen handler nye bøker med rabatt. Noen frynsegoder skal jo vi også ha. I dag kjøpte jeg:

1) Horace Engdahl: Meteorer
Aforismer av den kjente sekretæren i Svenska Akademin. Tror det var Spectatia som gjorde meg oppmerksom på den i sin tid. Har prøvd å få tak i den lenge, men nå hadde Norli heldigvis fått ny forsyning.

2) Anna Gavalda: Saman er ein mindre aleine
Har hørt så mye om denne at jeg hadde bestemt meg for å se nærmere på den. Men jeg hadde ikke før kommet hjem, før en annen kastet seg over den og begynte å lese.

3) Anna Gavalda: Eg vil at nokon skal vente på meg
Har jeg tatt én bok av Gavalda, kan jeg like godt ta en til, tenkte jeg.

4) Nynorskordboka. 4. utgåva. Syntes jeg måtte ha denne, nå som jeg har fått et forhold til nynorsk. Prisebelønt er den også, og stor og tykk. (F.eks. har jeg ved hjelp av denne ordboka funnet ut at det kan hete både «aleine» og «åleine» på nynorsk, jfr. tittelen på Gavaldas bok.)

5) Hélène Cixous: Gull - breva frå fra min. Ble nysgjerrig på denne etter en god anmeldelse i Morgenbladet.

6) Gunnhild Øyehaug: Knutar. Så den anbefalt et sted, husker ikke hvor. Men den passer inn i utforskingen min av norsk samtidslitteratur, og så er den på nynorsk.

7) Ord och motsatsord. En svensk antonymordbok. «Vidgar och utmanar ditt ordförråd.» Antonymer er ord med motsatt betydning. En slik ordbok finnes ikke på norsk. Av og til har man faktisk behov for å vite hva som er det motsatte av noe.

8) Norsk-dansk, dansk-norsk. Gyldendals Røde Ordbøger. Liten, tykk lommeordbok, med bl.a. «guide til det norske sprog». Jeg kjøpte den fordi det er den eneste dansk-norske ordboka som finnes. Oppslagsverk får en oversetter aldri nok av.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg er overrasket over at du, som forfatter og bokelsker ikke handler hos den lille Tanum'en rett over gaten for Norli. Den er jo liksom Litteraturelskerens egen bokhandel, landets eneste rene bokhandel, med kun bøker fra gulv til tak. Verd et besøk om du ikke har vært der.

Spectatia sa...

Så hyggelig at du har fått tak i Meteorer. Den er tynn, men proppfull av perler.

Att tiga och samtycka

Jørn Roeim sa...

anonym: Du snakker om Bogstadveien nå, ikke sant? Jeg kjenner godt til den lille Tanumen der. Poenget er at bokbransjens kontantsalg er hos Norli i universitetsgaten, og man må ta med seg de rabattene man kan her i verden.
spectatia: Jeg har som sagt vært ute etter denne helt siden du omtalte den, og etter den raske titten jeg har fått tatt foreløpig, svarer den fullt ut til forventningene. Jeg elsker aforismer, og det er klasse over Engdahl.

Anonym sa...

Ja visst, selvfølgelig. Tenkte, siden du bor på Katarinahjemmet, at det var snakk om Norli i bogstadveien. Ikke at det er noe i veien med den heller, for all del. Og jo billigere bøkene er, jo flere kan man kjøpe. Og i Universitetsgaten er det mange å ta av.