13. september 2010

En leseopplevelse nærmer seg slutten









Krig og fred nærmer seg slutten, og det har vært en stor leseopplevelse. Jeg siterer fra baksiden av tredje bind:

"Russlands store virkelighetsskildrer og drømmer har ikke bare som andre diktere gjengitt et kulturtrinn og det såkalte gode selskaps liv i og utenfor Russlands hovedsteder, men han har i sitt største verk Krig og fred malt en tidsalder, en hær, et folk og en historisk avgjørelse av første rang."
Georg Brandes

"Krig og fred har makt og bredde som et veldig epos, hvor både smått og stort har fått rom, det heroiske og det idylliske, all livsens mangfoldighet, anskuet og skildret av en mester som både eier innfølingsevnen, friske sanser og vid menneskekunnskap."
Francis Bull

"Jeg kjenner ingen roman som byr på en slik overflod av spenning, menneskekunnnskap, medfølelse og visdom."
Olof Lagercrantz

Noen bilder fra en nyere tysk fjernynsfilmatisering av verket finnes HER. (Regi Robert Dornhelm, 2007). Til orientering er denne serien å få på DVD på Platekompaniets nettbutikk til en overkommelig pris og med norske undertekster.

2 kommentarer:

Elida sa...

Eg har faktisk "Krig og fred" i mi bokhylle (fekk dei i bursdagspresang eitt år), og har veldig lyst å begynne. Er dei tunge?

Jørn Roeim sa...

Nå kjenner jeg bare Krags oversettelse, som er noe forkortet, men med et flytende og elegant språk som er lett å lese. Kjetsaas' oversettelse er så vidt jeg vet fullstendig i forhold til originalen, men jeg kjenner ikke denne oversettelsen og vet ikke hvordan den er å lese. Tung tror jeg ikke Krig og fred kan karakteriseres som uansett, jeg ble i hvert fall overrasket over at det lot seg gjøre å lese et såpass stort verk så raskt. For meg var det svært lystbetont lesing.