15. april 2021

Jeg har fortsatt ikke lest en bok på skjerm

For meg er bøker en fysisk ting, og sånn vil det fortsatt være. 
Å lese aviser, artikler etc på skjerm er greit. Jeg leser Aftenposten hver dag til frokost på iPaden min, som jeg faktisk kjøpte nettopp til det formålet. Jeg kan ikke få Aftenposten i postkassa hver morgen her i Danmark. Kanskje det bare er gammel vane, at jeg alltid har opplevd bøker som papir og trykksverte. Jeg vil gjerne tro at det også har noe å gjøre med hvordan teksten, innholdet, kommer til oss, men det kan også hende at jeg bare er en håpløs romantiker.
 
 
 
 


 Vernon Subutex har det litt som meg:

 «Nettbrett er ikke avslappende. Å lese på papir var avslappende. Når noe først var satt på trykk, bevegde det seg ikke. Man kunne legge fra seg bladet og åpne det to dager senere, og ingenting hadde forandret seg.Og det føltes ikke så fryktelig rart å lese en artikkel to måneder etter at den ble publisert. Internett, derimot, det er krig. Han slår på nettbrettet og blir dratt inn i konfikten – hver gang han leser en artikkel på iPad-en, må han ta en angstdempende etterpå.» 

(Sitat fra "Vernon Subutex" av Virginie Despentes, oversatt av Gøril Eldøen.)

Ingen kommentarer: