6. september 2007

Norsk lyst.







Jørn Roeim (red.): Norsk lyst, erotikk i nyere norsk litteratur og billedkunst (1992). Fra innholdsfortegnelsen.



Jeg vil forsøke å samle noen tråder. De er riktignok ikke spesielt løse, men likevel. De seneste ukene har jeg skrevet om høstfesten hos Gyldendal, Vigdis Hjorth og luktens betydning for tiltrekningen mellom mennesker. På høstfesten hos Gyldendal pratet jeg blant annet med Pål Gerhard Olsen, som kom til å nevne en antologi jeg lagde en gang, som han var representert i. Den het Norsk lyst, erotikk i nyere litteratur og billedkunst, og ble utgitt i 1992. Også Vigdis Hjorth var representert i denne antologien, sammen med en rekke andre kjente norske forfattere og billedkunstnere. Tittel og undertittel sier jo ganske presist hva boken inneholder. Tanken bak boken var den at norske forfattere etter min mening ofte skriver veldig dårlig om erotikk når de er programforpliktet til å skrive erotisk i antologier eller konkurranser, mens de skriver godt om erotikk når de ikke er programforpliktet til det, det vil si i lyrikk og skjønnlitteratur generelt.



Et av oppslagene i boka. Tekst Pål Gerhard Olsen, illustrasjon Anders Kjær.


Poenget var da å plukke ut en del «saftige biter» og illustrere dem med erotiske motiver av norske billedkunstnere. Pål Gerhard Olsens bidrag er fra romanene Blodets sang og Den eneste andre, og Vigdis Hjorths bidrag fra romanene Med hånden på hjertet og Fransk åpning.
Innholdet var redigert slik at det var en kronologisk utvikling fra ungdommelig seksualitet til den mer modne, med så mange seksuelle uttrykksformer som mulig representert underveis. Dessuten var det like mange kvinnelige som mannlige bidragsytere. Det var også viktig. Både når det gjelder tekst og bilder var utvalget helt og holdent mitt. Boka hadde en nydelig grafisk design av Egil Haraldsen, en av Norges fremste bokdesignere. Jeg ville ha et mer eksplisitt omslag enn forlag og designer, men der fikk jeg ikke viljen min igjennom. Det betyr til gjengjeld at boka har et så pyntelig omslag at du trygt kan låne den på biblioteket. Jeg er like fornøyd med den hver gang jeg tar den ut av hylla og ser på den nå, som jeg var den gangen. Og det er jo en god følelse.


Eksempel på den grafiske designen i boka.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Denne boken er kjempefin!! Jeg kjøpte den da den kom - og var da ca 24-25 år. Husker jeg syntes at den var erotisk, og at den var vakker. helt enig at denne kan man børste støv av - jeg har den stående godt synlig i bokhyllen, slik at mine egne barn - når de snart kommer i en alder som utforsker disse temaene - kan få et alternativ blikk på erotikk, og ikke kun gjennom trash-TV og internett.
Janke

Jørn Roeim sa...

Janke: Takk for kommentaren. Veldig hyggelig.