8. september 2007

Telemarksutstillingen 2007.







Jeg blir tildelt Telemarksutstillingens arbeidsstipend for 2007 av foreningens formann under åpningen av utstillingen i Ibsenhuset i Skien i dag.

Jeg lever av forfatter- og oversettervirksomhet, men er også billedkunstner. Dessverre kommer billedkunsten i annen, for ikke å si i tredje rekke, både av tidsmessige og økonomiske grunner. Ekstra morsomt var det derfor at jeg på åpningen av årets Telemarksutstilling (hvor jeg er representert med ett verk) ble tildelt utstillingens arbeidsstipend på ti tusen kroner. Denne utstillingen er kunstnerjuryert, og arbeidsstipendet går til den kunstneren som etter juryens mening har det beste kunstverket på utstillingen. Begrunnelsen for årets tildeling lyder slikt:

"Juryen fant og festet seg ved utvilsomme kvaliteter i form og innhold i kunstnerens arbeid. Kunstnerens valg av motiv og bruk av virkemidler bærer bud om nærvær og kunstnerisk bevissthet. Gjennom fremragende fototeknisk håndverk formidler kunstnerens arbeid et konsentrert øyeblikk av sanser og tanker i møte med oss publikum."

Min første reaksjon da jeg hørte dette, var: "Kødder de med meg?" Men det gjorde de ikke, så deretter var det bare å nyte penger, diplom, blomster og gratulasjoner. Og smile pent til fotografen fra avisen.







Her er så kunstverket - "Landskap med vann".
Fotografi på aluminium, 80 x 50 cm.

9 kommentarer:

cox sa...

Gratulerer! Beløpet rekker jo ikke langt, men det må da være en flott oppmuntring til å stå på videre!

Jørn Roeim sa...

cox: Ja, det er nettopp det det er - en oppmuntring og en anerkjennelse.

Anonym sa...

Gratulerer! Dette var veldig moro og det var en fin opplevelse å være tilstede på utstillingsåpningen.

De som vil se flere bilder, kan jo gå inn på www.gallerioksen.no - velge kunstnere på hovedsiden og finne navnet ditt der...

Litt reklame for både deg og galleriet må vel være lov på bloggen?

Ranveig

Unknown sa...

Gratulerer! Og bildet er nydelig!

Jørn Roeim sa...

Børge: Takk skal du ha.

Anonym sa...

Gratulerer! Og det varmer mitt hjerte å se at fotokunst blir premiert. :) Flott bilde var det også!

Jørn Roeim sa...

Elin: Takk til deg også.

Anonym sa...

Tillat meg å stille meg i gratulantenes rekker! Dette var stas! :-)
Enig med Børge her, "bildet er nydelig"!

Jørn Roeim sa...

Takk, lama.