24. august 2008

På samme planet (les: fest)?

Ifølge DETTE innlegget hos fr.martinsen var hun også på Gyldendals høstfest. Innlegget handler om hva hun så der, og når det gjelder de mannlige festdeltagerne, var det dette:

«Jeg så bare Simen Hagerup med et annet kjønnsuttrykk blant mennene, med så avslappet gyngende gange at jeg tenker han er født med masaisko på. Ellers ser mennene ut sånn som menn stort sett ser ut, varianter av en nøytral jakke-og-bukse-uniform, som jo egentlig ikke er nøytral kles-samlet sett, vi har bare blitt vant til å tenke sånn om den.

De mennene..
som ikke så avslappede ut (Bård Torgersen),
som ikke så alminnelig lukkede ut, som ikke så åpne og glade ut (Knut Faldbakken), dvs. de som det var noe påfallende med etter mitt blikk, de satset på makt-looket: de så utsøkt arrogante ut, stive kjever, rak rygg, bredbente, sentralt plassert i mengden, de som finner det naturlig at de står plassert i midten i et litt åpent område og at man ser på dem.»

Når det gjaldt kvinnene, så fr.martinsen dette:

«Jeg så på kvinner og menn og hvordan vi kler på oss og hvordan vi prioriterer hva vi satser på av det vi har i banken.
Kvinner satser på sex,
Det ser stadig ikke ut som kvinner tror at hjernen er nok,
at fellesmenneskelige egenskaper er nok.
Eller at sexappeal er noe som kan smøres tynt på til hverdags og så kjøres opp i volum i øyeblikk av betydning.

Så mange kvinner går rundt med gullbelter og røykebrune pupper som velter ut, med synlige stringtruser, med hysteriske smil, med stadig skottende blikk mot den mannen de snakker med, eller sidemannen, alle disse bekreftende kommunikasjonstegnene som mange kvinner må gi absolutt hele tiden:
jeg hører hva du sier,
jeg liker det,
jeg liker deg.»

Av og til lurer jeg på om jeg befinner meg på samme planet som andre mennesker. Dette er et slikt tilfelle. La meg først bare klargjøre at jeg ikke kjenner fr.martinsens bakgrunn for å delta på denne festen. Min er som forfatter og oversetter. Gyldendal-sammenkomstene, høstfesten inkludert, er kjærkomne anledninger til å treffe redaktører og kolleger og andre; en blanding av faglig og sosial sammenkomst.
Det som undrer meg her, er at to mennesker kan se så forskjellige ting. Mennene så ifølge fr.martinsen ut som menn stort sett ser ut, med varianter av jakke-bukse-uniform. Og det er tydeligvis negativt. Min oppfatning er at mennene i dette tilfellet utgjorde en lite uniform forsamling. Sett med mitt blikk var det utrolig mange flere nyanser enn fr.martinsen oppfattet.

Enda mer nedlatende og unyansert er hun overfor sitt eget kjønn: Kvinner spiller på sex. «Så mange kvinner går rundt med gullbelter og røykebrune pupper som velter ut, med synlige stringtruser, med hysteriske smil.»

Det jeg så, var kvinner som hadde pyntet seg til fest på høyst normalt vis. Ingen av dem jeg snakket med, hverken av Gyldendal-ansatte, kolleger eller andre, «spilte på sex», og jeg så ingen gullbelter, røykebrune pupper som veltet ut eller synlige stringtruser. Det ville jeg garantert ha lagt merke til i nettopp denne settingen, hvor slik atferd og slike antrekk ville virke påfallende og dumt. Fr.Martinsens karakteristikk av kvinnene i denne forsamlingen er i det hele tatt utrolig arrogant og nedsettende. Det er tradisjonelt mange kvinnelige ansatte i et forlag, også i Gyldendal. Alle jeg kjenner, og det er en del, er uten unntak høyt kvalifiserte og hardt arbeidende yrkesmennesker som i forbindelse med denne festen på helt normalt vis hadde skiftet og freshet seg opp på jobben etter en lang arbeidsdag.

Synd at fr.martinsen, i motsetning til meg, ikke opplevde dette spennende miljøet av skrivende og kreative og kunnskapsrike mennesker, ikke hadde en eneste givende samtale enten av sosial eller faglig art eller begge deler, og ikke så (og dermed heller ikke kunne glede seg over) de tilstedeværendes mangfold av antrekk og personlige stilmessige uttrykk.

Bedre lykke neste gang.

5 kommentarer:

fr.martinsen sa...

Hei.

Jeg hadde det riktig hyggelig på festen og snakket med mange trivelige, høyst kvalifiserte og hardt arbeidende folk.

Det jeg prøver å si noe om er at kvinner og menn, uavhengig av hva de gjør på jobben spiller i ulik grad på sex kontra makt. Og når kvinner pynter seg til fest på høyst normalt vis så viser vi oss vanligvis frem som potensielle sex-objekter på en mer tydelig måte enn det menn vanligvis gjør.

Jeg mener ellers ikke at det er negativt at menn har på seg jakke-bukse-uniform.

Jørn Roeim sa...

Kvinner blir jo automatisk mer sexy når de pynter seg. Det virker helt naturlig på meg. Det blir kanskje noe annet hvis folk gjør det veldig bevisst og utspekulert, men det registrerer ikke jeg at noen gjør i et forum som Gyldendal-sammenkomstene.

Aina Basso sa...

Til dette har eg eigentleg ingenting å uttale, bortsett frå at eg kan forstå det fr.martinsen seier om Simen Hagerup, som har ein herleg stil og definitivt skil seg ut på ein roleg og lite påteken måte i dei fleste mengder.

Oda sa...

Det er klart at fr.martinsen satte ting satirisk på spissen i innlegget sitt, men det er vel også poenget med satire, ikke å gå på tærne av forsiktighet? Når det gjelder kvinnelig pynting så tror jeg dessverre, og nå håper jeg å ikke fornærme noen her, at menn ofte er litt naive, og ikke ser det andre kvinner ser. At mange kvinner ikke tør la være å spille på sex, i frykt for ikke å bli sett på som feminine, det tror jeg ofte ligger under enten vi liker det eller ikke. Og det får mange smakløse uttrykk, eller ihvertfall høyst ubekvemme.

Vonde sko, klær som strammer, syntetiske stoffer som klynger seg til kroppen og viser hver valk og hver kurve – er det ikke ganske trist når dette anses som en normal og ønskelig kvinnelig festhabitt? I forhold virker jo mennenes «jakke-bukse-uniform» velsignet ukomplisert, og gir helt andre muligheter til å konsentrere seg om det som kommer innenfra, skulle jeg tro.

Lilja sa...

Jeg skulle så veldig gjerne ønske at jeg som kvinne av eget valg kunne få lov til å kle meg opp til fest i kjole og i ukomfortable sko på høyst normalt vis uten at jeg dermed av alle andre damer skal bli oppfattet som en som trenger å by meg frem som et potensielt sex-objekt. Jeg ønsker ikke å gå på flate, komfortable fotformsko i festlig sammenheng - jeg synes rett og slett ikke det er noe pent - og det ville derfor ikke for meg vært velsignet ukomplisert å gå kledd slik.