9. januar 2009

Oh my dog

5 kommentarer:

Anonym sa...

Først Snoopy og nå - dette ...
Er det et hundeliv?

Jørn Roeim sa...

Hvis du trykker på temaet "Hund", ser du at jeg har et forhold til disse dyrene, men det er helt tilfeldig at jeg kom over denne tegningen og stripen med Snoopy i utklippsarkivet. Fellesnevneren er egentlig skriving, og ikke hund.

Anonym sa...

Ja, hva er et hundeliv i dagens samfunn?
Er hunden en dyrisk jeger og varsler, eller er den blitt et individ som tilfredsstiller vårt behov for mosjon og kos, samt vårt noe tilslørte dresseringsbehov?
Og ...hva er et forfatterliv i dagens samfunn?
Er det like dressert og frisert, og avhengig av sine velgjøreres gunst?
Et tannløst fellesskap?
Ikke vet jeg.

Jørn Roeim sa...

Odette: Nei, hvem vet? Interessante tanker. Mine hunder tilfredsstiller så absolutt et behovet for mosjon i hvert fall, og kjælne er de til gagns. Men hunder utfører også mange nyttefunksjoner (førerhunder, politihunder, ettersøkningshunder, gjeterhunder), og det finnes så absolutt forfattere som er alt annet enn tannløse, bare tenk på alle skrivende mennesker som både forfølges og det som verre er fordi det de skriver er ubekvemt for diverse makthavere rundt om i verden.

Anonym sa...

Jeg syntes da at hunder er trivelige individer - og dessuten kloke!
Hvis hunder var litt mer skriveføre, kunne de glatt servert oss noen sannheter.
Det kan de altså ikke.
Forfattere derimot ...
Men - med trykkefriheten nedfelt i grunnloven, er det ikke myndighetene som forhindrer dem i det her hos oss.
Så hvorfor gjør de det ikke da?
Kanskje syntes de at vi er tilnærmet perfekte, og at vi har en tilsvarende styreform.
Det blir litt som å skite i eget reir.
Eller...
Er de redde for å forstyrre husfreden i eget forlag - eller i symbiosen forlag/bokhandlerkjede?
- som å bite matmor.

Den ene dvaske bokhøsten etter den andre - er noe som har irritert meg lenge, faktisk!
Tannløse gjengangere.

Endelig fant jeg et sted hvor også annen litteratur omtales.
Takk ;-)