18. november 2006

Sitater hver dag hele året

Svante Nordins Förlåt jag blott citerar (2001) er, så vidt jeg vet, den eneste fagboken, i hvert fall på skandinavisk, om sitater og det å sitere. Nordin er professor i idé- og lärdomshistoria ved universitetet i Lund.

"Sitater hver dag hele året" sier Joyce i kap. 11 i Ulysses. Nei, jeg gjengir ikke det bare for å vise at jeg faktisk har lest store deler av Ulysses, bare for å gjøre oppmerksom på at det er mange sitater i denne bloggen. Mange mennesker liker sitater. Selv er jeg så glad i sitater at jeg aldri kan lese en bok uten å ha blyanten klar, men jeg har lagd en del sitatbøker og har stadig noen under arbeid, så sitatjegeren i meg er alltid på vakt. Det er altså ikke tilfeldig at jeg gjengir så mange sitater her i bloggen. Hver dag minst et nytt sitat. De fleste er selvsagt hentet fra og knyttet til litteratur, bortsett fra Storm P.-sitatene og filmsitatene.

Ingen kommentarer: