13. februar 2007

Dagens navn: Georges Simenon


Født i Liège i Belgia 13. februar 1903 (en fredag den 13., faktisk) og død i Lausanne i Sveits 4. september 1989. Simenon er en av de store talls forfattere. Hans produktivitet var legendarisk, på gode dager kunne han komme opp i 100 sider. Alle tall angående Simenon varierer fra kilde til kilde, men han skrev visst alt i alt rundt 400 bøker (et antall på over 500 forekommer også), som ifølge en av mine kilder til nå har solgt noe sånt som 600 millioner eksemplarer på verdensbasis. Uansett eventuell unøyaktighet i disse tallene snakker vi om en produksjon og et salg som rangerer ham som en av verdens mest suksessrike forfattere. Ett av de bemerkelsesverdige aspektene ved dette er at han klarte å kombinere den enorme produktiviteten med så høy litterær kvalitet at han er trygt plassert på de fleste kåringer og lister over de viktigste forfatterne og bøkene på 1900-tallet. En god ressurs når det gjelder hans verdensberømte detektivskikkelse Maigret, finner du her.

Store tall er det også snakk om når det gjelder kvinner. Simenon er ikke minst berømt for å ha påstått at han at han hadde elsket med ca. 10 000 kvinner, hvorav 8000 prostituerte. Jeg overlater til andre å regne ut hvor mange hyrdestunder det blir per dag. For det første må man lure på hvordan dette er mulig i seg selv, for det andre og tredje må man lure på hvordan det er mulig å kombinere det med den ekstreme flittigheten og et i hvert fall tilsynelatende normalt familieliv med skiftende ektefeller og fire barn. Mer om Simenon og damene kan du lese her.

Forklaringen er selvfølgelig at det neppe er sant. Det kan godt hende at fyren var promiskuøs så det holdt, men 10 000 da gitt ... Det er jo dessuten et kjent fenomen at menn gjerne plusser på når det gjelder seksuelle erfaringer (mens kvinner derimot har en tendens til å trekke fra ...) Simenon tilbrakte sine siste år med å skrive hele 27 bind med memoarer som vrimler av motsigelser. Ja, han advarte visst selv leserne om at her var det mye som ikke stemte.

Det er lenge siden jeg hadde min Simenon-periode. Biografien som er avbildet over, kom i 1992, så det begynner å bli en stund siden jeg leste den også, men jeg husker at jeg ikke klarte å legge den fra meg. Det var et fengslende forfatterliv å lese om.

Her kan du lese om Simenon på engelske Wikipedia.

Ingen kommentarer: