23. april 2007

Ord for dagen


«Det sanne liv, det endelig erkjente og opplyste liv, det eneste liv vi virkelig har levet, det er litteraturen. Den åpenbarer hvor kvalitativt forskjellig verden fortoner seg for hver og en av oss, en forskjell som, hvis det ikke hadde vært for kunsten, ville ha forblitt den enkeltes hemmelighet for bestandig.»

Marcel Proust: På sporet av den tapte tid (siste bind)

Jeg har egentlig ikke noe forhold til verdens bokdag, som er i dag (for meg er hver dag en bokdag), men det slo meg likevel at dette sitatet av Proust passet til anledningen. Til alle som har et forhold til verdens bokdag, eller i hvert fall til bøker: Gratulerer med dagen!
Jeg vet ikke grunnen til at akkurat denne datoen er valgt til verdens bokdag. Kan det ha sammenheng med at Shakespeare ble født i dag? Han døde faktisk også i dag, 23. april 1616, og det samme gjorde Cervantes. At to av verdens største forfattere skulle dø akkurat på samme dag må vel være like spesielt som at Chaplin og Hitler ble født i samme uke.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hei.
Jeg har et annet eksempel på sammenfall i forfatterskjebner. James Joyce og Virginia Woolf. Begge har innført "stream of consciousness" i romankunsten. Begge skrev de en bok der handlingen utspilte seg iløpet av en dag. 'Ulysses' og 'Mrs Dalloway'. Begge døde i 1941.

Anonym sa...

Artig. Takk for kommentaren.

Tehme Melck