26. mai 2007

Min egen oase.

I sommerhalvåret, når jeg ikke sitter ved skivebordet og oversetter eller lager bøker, jobber jeg i hagen, eller bare nyter den som den oasen den er. Den ligger i et sentralt bystrøk, men helt avskjermet fra omgivelsene. Jeg har "designet" og anlagt den selv, delvis på basis av det villnisset vi i sin tid overtok, men mye, blant annet den japanske hagen, etter eget hode.






Helt øverst ligger huset hvor jeg bor og arbeider.







Parti fra hagen. Den japanske hagen ligger bak hekken i bakgrunnen.







Enda et parti fra hagen. Jeg har en stor hage, på godt og vondt. Plenklippen gir god trim.






Og helt nederst ligger den japanske hagen som et rom for seg selv, helt annerledes enn resten av hagen.

4 kommentarer:

Elisabeth sa...

Dette må være det vakreste hjemmet/skrivehjem jeg har sett i hele mitt liv.

Anonym sa...

Jøss! Får du tid til annet enn å være gartner?
Nydelig!

Jørn Roeim sa...

Elisabeth: Takk for det.

Anonym: Takk. Hagen er faktisk ikke så tidkrevende. For det første er bildene tatt med vidvinkel for å få store utsnitt, men dermed blir også proporsjonene ekstra imponerende ... Hagen er faktisk anlagt bevisst med tanke på å være lite arbeidskrevende. Det meste er plen, som riktig nok må klippes, men virkelig arbeidskrevende elementer som kjøkkenhage og blomsterbed er det lite av, og den japanske hagen er også enkel å vedlikeholde.

Anonym sa...

På oppslagstavla mi henger følgende sitat: "Har du en hage og et bibliotek, da mangler du intet"
Cicero

Du kan ikke mangle stort hvis salig Cicero hadde rett - hagen er imponerende og boksamlinga di synes ganske velvoksen den også...

Kristine