1. juli 2007

Leserapport, Ulysses.






Jeg leser Ulysses hver dag og er ganske fornøyd med fremdriften. Jeg befinner meg nå i del II av boken, kapittel 7. I de tre første kapitlene (del I) er det en ung lærer ved navn Stephen Dedalus som er hovedperson. I kapittel 4, som innleder bokens del II, introduseres bokens egentlige hovedperson, den jødiske annonseselgeren Leopold Bloom, som er gift med bokens kvinnelige hovedperson, sangerinnen Marion Bloom (Molly). Hele handlingen utspiller seg i Dublin i løpet av ett døgn, 16. juni 1904, og det er denne dagen som nå, etter navn av hovedpersonen, feires verden over som Bloomsday.
Denne norske Wikipedia-artikkelen om Ulysses gir en oversikt over kapitlene og hva de handler om. Parallellene til Odysseen gir jeg foreløpig blaffen i, fordi jeg ikke kjenner Odysseen og ikke har tid til å sette meg inn i den også.
En kommentator sa til mitt ord for dagen i går (sitat fra Ulysses) at han syntes det var godt gjort å klare å gripe sånne gullkorn i Ulysses. Men det er mange av dem.

Noen eksempler på mer eller mindre kjente sitater fra Ulysses:

«Alle dager går mot en slutt.»

«Litt av et problem å gå tvers gjennom Dublin uten å passere en pub.»

«Historien er et mareritt som jeg forsøker å våkne opp av.»

«Hvis man leser sin egen nekrolog skal man etter sigende leve lenger.»

«Gud skapte maten, djevelen kokkene.»

«Det avgjørende spørsmålet om et kunstverk, er hvor dypt livet er som det springer ut av.»

«Folk vet ikke hvor farlige kjærlighetssanger kan være.»

«Et geni begår ingen feil. Hans feiltagelser er overlagte og danner erkjennelsens porter.»

«Vær forsiktig med hva du ønsker deg i barndommen, for i manndommen kommer du til å få det.»

1 kommentar:

Anonym sa...

Litt av et problem å gå tvers gjennom Dublin uten å passere en pub.

Jeg kom i går kveld hjem fra min første dublintur noensinne, og jeg nikket samtykkende til dette sitatet da jeg nettopp fant det her hos deg.

Men Ulysses frister ikke, ti år etter at jeg la den fra meg en 100-200-300 sider uti der et sted. I motsetning til deg maktet jeg ikke vissheten om alt jeg ikke begrep, om alle referansene som var meg ukjente, men som stakk i bevisstheten slik mygg stikker og stikker for å minne en om sommernatten som ikke skal soves bort.