25. august 2007

Leserapport.









Hva leser jeg for tiden?
Disse tre: Forblindelsen av Elias Canetti, som jeg begynte på etter Ulysses.
Gjøre godt av Trude Marstein
Hjulskift av Vigdis Hjorth

Forblindelsen går det litt tregt med, men det skyldes mest at jeg en stund ikke har hatt mulighet til å bruke tid og konsentrasjon på den. Dette er ikke en bok man harver gjennom, det er en bok man går inn i. Forhåpentligvis får jeg snart anledning til å gå videre med den. Boken handler om den lærde hr. Klein. Han lever i og med og for sine bøker, men drives bort fra dem av sin husholderske, som han har kommet i skade for å gifte seg med. Egentlig en bok etter min smak, dvs. passe absurd, men overraskende krevende. Overraskende fordi handlingen tilsynelatende er enkel, men teksten krever likevel full tilstedeværelse av leseren.

Gjøre godt er en helt utrolig roman, med 118 hovedpersoner. Handlingen foregår en helg i juli i en vanlig norsk by. Den handler om alt det livet kan utsette oss mennesker for, et utrolig kaleidoskop av menneskekunnskap og skarpe observasjoner. Jeg er veldig imponert over denne.

Hjulskift har jeg lenge hatt lyst til å lese, og sist jeg var i Oslo, lå den beleilig og ventet på meg i Oslo Nye Antikvariat. Du er sikkert klar over at i et antikvariat kan du også få ganske nye bøker til en rimelig pris? Ypperlig hvis du foretrekker innbundne bøker, men synes de er for dyre i bokhandelen. Jeg er ingen spesiell fan av Vigdis Hjorth, og må innrømme at jeg leser Hjulskift utelukkende fordi den foregår i mine hjemtrakter, Grenland. (For dem som ikke vet det, består Grenland av fire kommuner i nedre Telemark - Siljan, Skien, Porsgrunn og Bamble. Siljan er en skogskommune som grenser til nordre del av Vestfold, Bamble er en kystkommune, og Skien og Porsgrunn er de to store kjernekommunene i Grenland). Hjulskift har selvfølgelig fått stor omtale i de lokale avisene. Den handler om kjærlighetshistorien mellom litteraturprofessoren Louise og bilselgeren Truls. «Et møte mellom to som er fanget i hver sin kultur, intelligent og humoristisk fortalt» ifølge baksideteksten. Vel, det gjenstår å se.

2 kommentarer:

Aina Basso sa...

Takk for lesetips; Trude Marstein høyrest veldig bra ut!

Anonym sa...

Trude Marsteins "Gjøre godt" er en ytterst elegant gjennomført roman. En av mine absolutte favoritter også!