24. september 2007

In vino veritas










Tollstasjonen på Svinesund. Fin arkitektur og hyggelig betjening for oss lovlige vinimportører. De som blir vinket inn på grønn sone, havner på et annet og dyrere sted.


Så er jeg hjemme igjen, etter å ha kjørt fra Sjællands Odde og hjem i går. Via Louisiana, primært for å se utstillingen med fotografen Richard Avedon, men selvfølgelig også fordi Louisiana alltid er verd et besøk.
Men herregud så lei jeg begynner å bli E6 gjennom Sverige nå. Å kjøre på motorvei er noe av det mest enerverende jeg kan tenke meg. Men man kommer fort og effektivt frem.
Heldigvis hadde jeg selskap av min hustru denne gang, og av Willie Nelson på CD-spilleren. Ikke mobb meg for det. Willie Nelson er veldig fin bilmusikk.
Også denne gangen fortollet vi all vinen på Svinesund fordi vi, via kilder som opplyser den slags, visste at tollvesenet hadde stikkontroller denne sene kveldstimen. På tollstasjonen var det et sant trailerkaos utenfor ekspedisjonslokalet, men meget lystig stemning innendørs, både blant tollere og trailersjåfører. Og min bil var, denne gang som forrige gang, den eneste privatbilen å se.

Fortolling kan varmt anbefales. Riktig nok fordyrer det vinen litt, men man kan trøste seg med at den uansett blir til dels langt billigere enn på polet. Tollerne er veldig hyggelige, og det er en utrolig god følelse å importere ting på lovlig vis og ikke utsette seg for å bli tatt som kjeltring og måtte betale dyrt og bli fratatt all vinen.

Ingen kommentarer: