26. september 2007

Noen filmsitater om bøker, ord og skrivekunst.












"Leser du en bok som barn, blir den en del av deg."
Kathleen Kelly (Meg Ryan) i Du har mail

"Man kan ikke lære folk å skrive. Man kan bare inspirere dem med god litteratur. De som kan skrive, skriver."
Gabe (Woody Allen) i Hustruer og ektemenn

"Å skrive er en reise inn i det ukjente."
Robert McKee (Brian Cox) i Adaption

"Jeg får stadig gode idéer, men jeg klarer ikke å stave dem. "
Den skrivelystne politimannen Patrick ’Pat’ O’Hara (Jack Carson) i Arsenikk og gamle kniplinger

"Det første utkastet skriver man med hjertet, og etterpå skriver man det om med hodet. Nøkkelen til skrivekunsten ligger i å skrive, ikke i å tenke. "
William Forrester (Sean Connery) i Møte med Forrester

"Mange forfattere kjenner skrivekunstens regler, men de kan ikke skrive. "
William Forrester (Sean Connery) i Møte med Forrester


"Man kan ikke bare begynne å skrive. Man må lide først."
Alec (Jonathan Pryce) i A Business Affair

-- Hvilket råd vil du gi til en som prøver å bli forfatter?
-- Glem det, og finn deg en ordentlig jobb.
Kate (Carole Bouquet) og Alec (Jonathan Pryce) i A Business Affair

"Man kan bare skrive om sannheten etter et par glass. Problem et er bare at etter et par glass er man for full til å klare å skrive."
Faren (Frank Finlay) i Romance & Rejection

"Ikke alle som drikker, er poeter. Noen av oss drikker fordi vi ikke er poeter."
Arthur Bach (Dudley Moore) i Arthur

"Jeg spurte en gang en litterær agent hva slags skriving som betalte seg best, og han sa «utpresningsbrev»."
Harry Zimm (Gene Hackman) i Get Shorty

"Det finnes ikke noe verre enn en forfatter som ikke har noe å si."
Harry Barber (Woody Harrelson) i Palmetto

"Man må bare komme inn i vanen med å skrive hver dag."
Wendy Torrance (Shelley Duvall) i The Shining -- Ondskapens hotell

-- Jeg skriver ikke lenger.
-- Hvorfor ikke?
-- Jeg var ikke god. Jeg jobbet ikke hardt nok med det, dessuten er det ensomt.
Albert (Danny Woodburn) og Rose (Kathy Baker) i Things You Can Tell Just By Looking at Her

"Jeg har sluttet å skrive. For meg er det veldig tilfredsstillende å være «svært lovende». "
Alec (Jonathan Pryce) i A Business Affair

"Hvorfor tror alle kvinner jeg har et forhold til at de også kan skrive? "
Alec (Jonathan Pryce) i A Business Affair

"Å bytte forlegger er som å bytte dekksstol på Titanic. "
Alec (Jonathan Pryce) i A Business Affair

"Uten forretningsvirksomhet, ingen litteratur. "
Forleggeren Vanni Corso (Christopher Walken) i A Business Affair

"Lev ikke gjennom bøker."
Simon (Joe Pesci) i With Honors

-- Hva er favorittboken din?
-- Jeg synes de er bra alle sammen.
Lenny (Mads Mikkelsen) og Lea (Liv Corfixen) i Bleeder

"Jeg leser alltid siste side i en bok først. Da vet jeg hvordan den ender i tilfelle jeg dør før jeg får lest hele."
Harry (Billy Crystal) i Da han møtte henne

"Du er flink med ord. Du får dem nok til å gjøre alt mulig for deg."
Eve Kendall (Eva Marie Saint) til George Kaplan/Roger O. Thornhill (Cary Grant) i Med hjertet i halsen

"Når en mann begynner å røre deg med ord, kommer han langt med hendene."
Beatrices tante i Postmannen

"Jeg elsker små dikt etter middagen."
Satine (Nicole Kidman) i Moulin Rouge

"Er det ikke nok dikt i verden?"
Erskine (Jim Carter) i Vi må ha en aspidistra

"Når man forklarer et dikt, blir det banalt. Bedre enn noen forklaring er den følelsen et dikt skaper hos en sjel som er mottagelig for å forstå det. "
Pablo Neruda (Philippe Noiret) i Postmannen

"Dikt tilhører ikke den som skriver dem, men den som trenger dem. "
Mario (Massimo Troisi) i Postmannen

Ingen kommentarer: