15. januar 2008

Svar på gårsdagens quiz.



Skarpe blogglesere siktet seg raskt inn på riktig person, nemlig Oscar Wilde.
Frits og Alexandra Thaulow traff ham først i Dieppe, og senere i Paris.

«Budskabet om hans død naaede os uventet i Norge. Han døde ensom og fattig paa et lidet hotel i Paris. Jeg tænkte strax, da jeg fik høre det, at hvis vi havde været i Paris, vilde han ikke været saa ensom, og da var det kanske ikke sked! [...] Et mærkeligt menneske var han! Beundret og elsket en kort tid, som sjelden nogen har været det, og ubarmhjerteligt og smaasindet forfulgt og styrtet fra sin berømmelses høide. Men hans kunst lever videre, hans bøger læses nu over den hele verden.»

(Fra Alexandra Thaulow: Mens Frits Thaulow malte. Gyldendal 1929.)

3 kommentarer:

Unknown sa...

Denne kommentaren ville hatt sin naturlige plass under vignetten 'Om oversettelse'. Men jeg legger den her så du ser den. Har du lest I MOTVIND - venstrevridde erindringer, av Tom Rønnow?
Jeg kan ikke anbefale boka ennå, siden den nettopp er kommet i hus. Men tenkte den kanskje kunne falle i smak hos deg, siden det er en stor oversetter som "erindrer".

Unknown sa...

PS:
Spectatia sitter i Stockholm og grubler over sitt bidrag til novelle-stafetten. Skal ikke du også bli med ?

Jørn Roeim sa...

cox: Takk for tipset om Rønnows bok. Kjente ikke til den, men alt som angår oversettelse er interessant. Når det gjelder novelle-stafetten må jeg se hva det kan bli tid til. Jeg er midt i en hektisk prosess med å male de nye bokhyllene mine og flytte bøker; stua er bare kaos.