21. juli 2008

Filmer som venter








Som tidligere meddelt her i bloggen, ser jeg ikke fjernsyn, men jeg bruker fjernsynet til å se film. Filmene leier jeg på nettet, fra Brafilm, eller Lovefilm som det heter nå.

Jeg stiller vel de samme kravene til filmer som til bøker, tror jeg; de må gi meg noe. Woody Allen er min absolutte favoritt, hans filmer kan jeg se om igjen og om igjen. Jeg har også en viss forkjærlighet om filmer som handler om forfattere, som for eksempel The Hours (Virginia Woolf) og Sylvia (Sylvia Plath). Og akkurat som jeg har en stor forkjærlighet for verdensmusikk, har jeg også en viss svakhet for film fra «rare land».

Nå har jeg to filmer liggende som venter på å bli sett, begge filmatiseringer av kjente romaner, henholdsvis Om forlatelse (Atonement) av Ian McEwan, og Silke av Alessandro Baricco. Ingen av disse har jeg lest. Den første har jeg lest om, men når det gjelder den andre, er jeg helt blank. At Keira Knightley spiller i begge, er en tilfeldighet, men det gjør ikke forventningene mindre.

5 kommentarer:

Unknown sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Anonym sa...

Jeg så Atonement på kino i våres, og igjen i forigårs, faktisk. En fantastisk film på mange måter, som jeg til og med synes er bedre etter andre gangs gjennomsyn. Veldig bra.

(Men forøvrig er jeg ikke så begeistret for Keira Knightley, egentlig. Jeg synes registeret hennes er for lite, på noe vis. James McAvoy derimot gjør en helt fantastisk rolle.)

Sesselja sa...

"Atonement" har jeg kun lest (og ikke likt). Vi har faktisk også to fra-bok-til-film DVD-er fra Brafilm liggende på vent akkurat nå, nemlig "I Capture the Castle" av Dodie Smith og "The Illusionist" av Steven Millhauser.

Og siden du liker filmer om forfattere, kan jeg anbefale "Capote" med den fantastiske Philip Seymore Hoffman. Og Stephen Fry gjorde en god figur som Oscar Wilde. Og så har du jo Judi Dench som Iris Murdoch.

Anonym sa...

Jeg var heller ikke noe særlig begeistret for "Om forlatelse" av Ian McEwan, men synes faktisk filmen var ganske så god. Kan hende det var fordi jeg synes idéen i "Om forlatelse" var fin, men at den på sett og vis druknet i alle ordene til Ian McEwan? Og ordene slipper man jo i film. ;-)

"Silke" har jeg lest og likt, men jeg kan nesten ikke se for meg hvordan den kan bli til film uten at magien i den går i stykker. Det skal i så fall bli interessant. Der tipset du meg igjen uansett på en film jeg fikk veldig lyst til å se. Sånt er stas! :-)

Jørn Roeim sa...

Takk for kommentarene. Capote og Wilde-filmen har jeg sett, Sesselja. Særlig den første var en tor opplevele. Merker meg filmen om Iris Murdoch, og sier som leselama, at det er stas å bli gjort oppmerksom på ting. Blogger er fine sånn.
Forresten, siri, jeg skjønner hva du mener med registeret til Keira Knightley, bortsett fra at hun har et uhyre uttrykksfullt ansikt. Det er noe engelsk over henne som jeg i første rekke liker, det ligger kanskje noe litt reservert i det, skjønt engelske filmer, ikke minst fjernsynsfilmer, kryr jo av skuespillere med registeret i orden. Men når jeg bruker engelsk som et honnørord her, er det vel litt i motsetning til amerikansk, siden jeg synes at amerikanske skuespillere ofte overspiller.