22. juli 2008

Huff




Silke i kveld, basert på Alessandro Bariccos roman med samme navn, en ukjent bok for meg, men visstnok en internasjonal suksess. Allerede de første replikkene, da innbyggerne i en fransk by en gang på 1800-tallet åpner munnen og snakket brautende amerikansk, fortalte meg at her var noe helt feil. Filmen var en katastrofe. Elendig spill, hvorfor Keira Knightley medvirker i denne, er en gåte. Spesielt den mannlige hovedrollen (spilt av Michael Pitt), er katastrofal, så lite overbevisende at det er pinlig. Alfred Molinas handelsmann er ikke stort bedre. Dårlig spill, dårlig fotografering, dårlig dramaturgi. Hele filmen har noe kunstig og villet over seg, noe tilgjort følsomt. Amerikansk møl fra ende til annen. Huff.

8 kommentarer:

HPL sa...

Amerikansk møl fra ende til annen

Du mener vel Canadisk møl? Jeg mener regissøren er canadisk, manusforfatter er italiensk, et par av de mest kjente skuespillerne er fra Storbritannia, noen fra italia, noen fra Canada ... eh ... så vidt jeg kan se er det vel bare Michael Pitt som er amerikansk ...
Har forøvrig ikke sett filmen, og tviler ikke på at den er så dårlig som du fremstiller den som.
Litt skuffet over at Alfred Molina spiller dårlig. Har alltid likt ham ... særlig rollen hans i Boogie Nights.

Jørn Roeim sa...

hpl: Molina er vel like mye amerikansk som britisk, men ok, jeg var kanskje litt rask på avtrekkeren når det gjaldt det amerikanske. Beklager det. Men en dårlig film uansett. Virker som den er lagd av folk som har hørt om dype følelser, uten selv å vite hva det er. Kontrasten til "Om forlatelse" kunne ikke vært større.

HPL sa...

Fra Imdb: "Alfred Molina was born in 1953 in London, England, of a Spanish father and an Italian mother" ... OK, jeg skal ikke kverulere mer på dette.
"Om forlatelse" har jeg ikke sett. Blir alltid litt skeptisk når folk sier at en film er fantastisk eller (*grøss*) perfekt. Da veit jeg at jeg ikke kommer til å like den. Ja, du har helt rett - jeg har ikke mange venner. ;-)

Jørn Roeim sa...

hpl: Hvis du leser den engelske Wikipedia-artikkelen om Molina, ser du at jeg har belegg for mine ord. Han er amerikansk statsborger.

HPL sa...

OK. Da skal jeg i hvert fall ikke kverulere mer! ;-)

Jørn Roeim sa...

hpl: Kverulering vil jeg nå ikke kalle det. Deler for øvrig din skepsis når noen karakteriserer noe som fantastisk, enten det er bøker eller filmer.

Sesselja sa...

Michael Pitt er elendig! Han ødela fullstendig Bertoluccis "The Dreamers", som ellers kunne vært en bra film.

Anonym sa...

Så utrolig trist, for boka var kort, men vakker. Jeg kommer definitivt ikke til å se filmen...

Hva jeg blogget om boka da jeg hadde lest den kan du lese HER.