27. september 2008

Tid for bøker








Det går jo fort en del penger når man har ferie, om så bare til å bo, spise og forflytte seg. Pakketurer kan riktig nok bli ganske billige, men det er ikke for meg, siden jeg ikke tør å fly.

Selv om jeg ikke gikk amok med bokkjøp i den nylig overståtte ferien, ble det jo noen dyre kunstbøker, og Kafka-biografien kostet også sitt. Ved hjemkomsten innførte jeg derfor nok en gang kjøpestopp på bøker. Disse kjøpestoppene er ganske illusoriske, siden jeg stort sett kjøper de bøkene jeg vil ha. Kjøpestoppene innebærer derfor i praksis at jeg bare er litt mer restriktiv enn ellers med hva jeg kjøper.
Og denne kjøpestoppen ble brutt allerede på dag 2. Eller - brutt og brutt - jeg kjøpte seks bøker på biblioteket for 10 kroner. Biblioteket hadde nemlig stort boksalg, og siden jeg likevel var innom (for å levere Roths Hvermann og låne Iliaden), måtte jeg jo kikke litt.
Først lånte jeg Iliaden, fordi boka jeg oversetter nå, har et sitat fra Iliaden som et slags motto. Når det gjelder slike sitater, bruker vi oversettere helst eksisterende oversettelser, både for gjenkjennelsens skyld og fordi det kan være litt ugreit å oversette en bitte liten løsrevet del av en stor helhet.
I hylla for nye bøker skimtet jeg Stephen J. Waltons Skaff deg eit liv!, den omtalte boka hans om biografisjangeren, og så tok jeg med meg den. Ikke tilfeldig; det henger sammen med forordet til Kafka-biografien, der forfatteren drøfter en del problemstillinger både med biografier generelt og med å skrive en Kafka-biografi spesielt. (I tillegg var det en interessant artikkel om biografisjangeren i nyeste nummer av Bokvennen, som lå i posten da jeg kom hjem.)

Deretter tok jeg som sagt en sving bortom bibliotekets boksalg og kjøpte følgende:

Edmond Jabès: Spørsmålenes bok.
Ove Bork Nilsen: Sydtyskland.
Péter Nádas: Slutten på en familieroman.
Dacia Maraini: Marianna Ucrìas lange liv.
Geir Pollen: Ål.
Ahron Apelfeld: Miraklenes tid.

Den eneste av disse bøkene jeg overhodet har hørt om, er vel Apelfelds. Pollens også, kanskje, ved nærmere ettertanke. Bortsett fra boka om Sydtyskland, som er en reiseguide (riktig nok tyve år gammel, men det kan være mye nyttig der likevel) og Spørsmålenes bok, som «i genre og stil ikke ligner andre bøker», er de andre romaner. Jeg hadde en slags bevisst tanke med å velge akkurat disse bøkene - jeg syntes de så spennende ut, og jeg tenkte at selv om de er noen år gamle, kan de være like store leseopplevelser som nye bøker. Geir Pollen har jeg aldri lest noe av, så derfor valgte jeg hans bok. Nádas bok valgte jeg fordi han var ungarer, og jeg er litt nysgjerrig på ungarsk litteratur etter å ha lest Magda Szabos Døren.
Tilfeldigvis foregår tre av disse bøkene i den jødiske kultursfære (Apelfeld, Nádas og Jabès).

3 kommentarer:

Ragne Rognebær sa...

De skumle biblioteksalgene! De har en ekkel tendens til å sette stopp på mine litt stusselige forsk på kjøpestopp,og. Men det må jo være lov når de er så billige, og de ser så fine ut som bibliotekbøker ofte gjør, med slitte hjørner og merker etter kaffekoppen på side 57.

Jørn Roeim sa...

ragne rognebær: Ja, med sånne priser - i dette tilfelle kr. 1,66 per bok - kan det vel ikke regnes som noe brudd på kjøpestoppen? Gratulerer med fin blogg forresten.

Aina Basso sa...

Absolutt tillate, spør du meg! Eg har forøvrig skaffa meg tre gongar så mykje bokhylleplass etter at eg flytta, så no er det både lov til å kjøpe nytt (og gammalt) og hente med kjære skattar frå barndomsheimen.