27. september 2008

Tid for hage











Når man kommer hjem etter å ha vært borte en stund, ser man ofte ting med nye øyne. Noe av det første som slo meg, var at hagen trengte atskillig stell, blant annet måtte det lukes kraftig i den japanske delen.







Nå så jeg også tydelig at de store løvrike grenene som hang utover den japanske hagen tok både lys og luft, så jeg måtte til med stige og sag og få dem ned. Motorsaga er i det lille røde huset i skogen, så jeg måtte pent bruke muskelkraft.
Dette er også tiden for planlagte ombygninger, både i japandelen og i andre deler av hagen. Høst og vår er de ideelle tidspunktene for anleggsarbeid. Hvor mye jeg rekker, er en annen sak.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Har du lest "Et år i min hage" av Karel Capek? Det er en drøm av en hagebok, min gave til alle som hager.

Jørn Roeim sa...

randi: Jeg har den, men må innrømme at jeg ikke har lest den. Men har du Michael Pollans "Second Nature - A Gardener's Education"? Det er den fineste hageboken jeg vet om - uten en eneste illustrasjon!

Anonym sa...

Pollans bok skal jeg lese, takk skal du ha. Kom til å tenke på Capeks bok da jeg leste dine tekster om hage. Jeg tenkte at her har Capek en sjelefrende, og at det ville være synd hvis de to ikke skulle møtes. Boka har et levende språk som begeistrer og forfatterens store hagelglede smitter. Mer enn en gang har funnet meg selv på vei ut i hagen for å kikke etter å ha lest et kapitel. Tekstene gir meg også en opplevelse av å lese en bok om selve livet, har derfor plassert den i hylla med filosofibøkene.