2. januar 2009

Takk og farvel til Horace Engdahl





Morgenbladet skriver om Horace Engdahl i dag, Svenska Akademiens avtroppende sekretær og mannen som de siste ti årene hver høst har kunngjort hvem som skal få nobelprisen i litteratur. Morgenbladets korte og nokså intetsigende notis er basert på et intervju i Dagens Nyheter, som du finner HER. Her drysser han raust av personlige betraktninger over egen rolle, for å si det med Morgenbladet, som ellers er mest opptatt av hvor mobbet han er blitt for navnet sitt, Horace, et navn som fortsatt vekker en viss oppsikt.
Nå vil Horace konsentrere seg om sitt eget forfatterskap, og han lengter etter å kunne få være arrogant og sarkastisk. Det har Horace kanskje naturlig anlegg for, men mitt inntrykk av ham, basert på et kort møte under forfatter- og oversetterkongressen Waltic 2008 i Stockholm i sommer (hvor han holdt et foredrag), er at han både er en svært seriøs og en svært sympatisk person. Og det sier jeg ikke bare fordi han tok seg tid til å gi meg en veldig hyggelig dedikasjon i sin aforismesamling Meteorer, med kollegial hilsen.

5 kommentarer:

Spectatia sa...

Men den påtroppende sekretæren er ikke så dum han heller. Blogger gjør han også.

Sesselja sa...

Hvordan uttales egentlig det navnet...?

Jørn Roeim sa...

Spectatia: Peter Englund er bare et navn for meg, må jeg innrømme, men det skal bli spennende å se ham i aksjon. Har du bloggadressen hans?

Sesselja: Jeg tror svenskene sier "Horass", med trykk på første stavelse. Man uttaler det altså ikke på engelsk.

Sesselja sa...

http://peterenglund.wordpress.com/

Spectatia sa...

Kan bekrefte den svenske uttalen du beskriver, Theme.

Sesselja har jo allerede kommet med adressen, men jeg vil spesielt gjøre oppmerksom på det morsomme intervjuet han har gjort med seg selv, og som jeg har lenket til her.