21. februar 2009

Dr. Johnson






Mitt eget eks. av "den mest legendariske av alle engelske biografier".




Man kan vanskelig teoretisere rundt biografisjangeren i det omfanget Stephen J. Walton gjør uten å nevne boken som vel fremstår som selve innledningen til den moderne biografiens æra, nemlig James Boswells beretning om den engelske forfatteren, litteraten og leksikografen Samuel Johnson, på engelsk som regel referert til som Dr. Johnson, og for øvrig en gjenganger i sitatlitteraturen, ikke minst nettopp takket være Boswell. Originaltittel The Life of Samuel Johnson (1791), norsk (forkortet) utgave Samuel Johnsons liv (1951), oversatt av Solveig Tunold.
«Takket være Boswell går ‘Doktoren’ den dag i dag lys levende omkring, og Boswell følger like lys levende med og presenterer ham. Og ikke bare disse to, men hele den litterære og politiske samtid følger med dem – en unik personskildring og en ganske uvurderlig miljøskildring,» som det heter i det norske forordet.
Walton omtaler den som den «mest legendariske av alle engelske biografiar [...] ei bok på over 1000 sider der biografen så å seie følgjer gjenstanden rundt som ein skugge fram til han døyr i 1784».
Og fortsatt en høyst leseverdig og givende bok, kan jeg føye til for egen del.

En god Wikipedia-artikkel om Johnson finner du HER, og en tilsvarende om Boswell HER.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei. Det var litt morsomt å komme over innlegget ditt om Samuel Johnson. Jeg vet ikke så mye om mannen, men morfaren min var veldig opptatt av Samuel Johnson, og da han døde arvet jeg veldig mange bøker. Da jeg leste blogginnlegget ditt, gikk jeg inn på bokrommet mitt, og lette i noen hyller og da kom jeg over to titler:
Det ene er den du refererer til, men jeg har den på engelsk: The life of Samuel Johnson, gitt ut i en serie som heter Library of Classics. Jeg ser ikke hvilket år den er gitt ut, det er en liten grønn bok. Jeg fant også en bok som heter Dr. Johnson by Mrs. Thrale. Det var morsomt å finne disse gjenglemte skattene - jeg har flere - de ligger og venter på at jeg en dag skal overta morfars interesse for mannen.

Jørn Roeim sa...

knirk: Det er ikke sikkert du kan overta morfars interesse for Johnson, men det må uansett være morsomt å arve mange bøker etter en bokinteressert slektning.