4. september 2009

Leserapport

Får jeg lest noe for tiden? Tja. Når det gjelder bøkene på leselisten til venstre, så har det gått mer eller mindre i stå med både Shantaram og Lotte i Weimar. Shantaram bare midlertidig, mens Lotte nok blir lagt bort til en senere anledning. Espedals derimot, forlangte å bli lest, og blir det. Som jeg så ofte har vært inne på, er det ikke bare jeg som bestemmer over lesingen, den bestemmer også over meg. Det er ikke uvanlig for meg å oppleve at bøker kommer til meg på egen hånd og forlanger å bli lest, noen ganger som ledd i en synkronitet.

Akkurat nå må jeg dessuten lese i embets medfør. Som medlem av Faglig råd i Norsk Oversetterforening må jeg lese bøker innsendt i forbindelse med medlemssøknader. For å bli medlem av NO må man nemlig ha oversatt to utgitte bøker, som sendes inn sammen med medlemssøknaden, både i norsk oversettelse og i originalversjon. Disse bøkene blir da gjennomgått av medlemmene i Faglig råd, som tar stilling til om de holder faglige mål eller ikke. Denne lesingen kan jeg selvfølgelig ikke si noe om, det er strengt fortrolig og taushetsbelagt. Når vi først er inne på det faglige, kan man jo også si at jeg leser hele tiden når jeg jobber, dvs. når jeg oversetter. Men i begge disse tilfellene snakker vi om svært spesielle måter å lese på, som ikke er identisk med det man kan kalle «lystlesing», som jo er hva denne bloggen egentlig handler om.

I tillegg til dette leser jeg selvfølgelig veldig mye annet, som den ivrige bladrer jeg er. Blant bøkene jeg har bladret i, det vil si lest større eller mindre biter av, i det siste, er Nils Johan Ringdal: Georg Valentin von Munthe af Morgenstiernes forunderlige liv og reiser (biografi, Aschehoug 2008), Torsten Ekbom: Samuel Beckett, Maureen Corrigan: Leave Me Alone, I’m Reading, Alexandra Pascalidou: Taxi, Paul Arden: God Explained in a Taxi Ride, Gunnel Vallquist: Texter i urval (kjent svensk katolikk, medlem av Svenska Akademien), Bønnebok for den katolske kirke, Arne Fjeld O.P.: Katolsk tro og kristenliv, Richard P. McBrien: Katolsk Tro gennem to Årtusinder.

I denne siste kategorien er det to områder som skiller seg ut, litteratur og religion. Det siste har sammenheng med at jeg har revitalisert den katolske bloggen min, etter en tids inaktivitet. Tidligere skrev jeg om mitt liv som katolikk i denne bloggen her, men skilte det på et tidspunkt ut i en egen blogg fordi jeg syntes det ble litt for sært, og fordi jeg ikke ville bli oppfattet som misjonerende, hverken når det gjelder det katolske spesielt eller det religiøse generelt.

I det store og det hele synes jeg at jeg får lest altfor lite, nokså paradoksalt med tanke på at min tilværelse i stor grad dreier seg om bøker, både profesjonelt og privat. Men sånn er det. Tiden strekker ikke til.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Litt nysgjerrig på den Leave-me alone-boka. En du vil anbefale?

Jørn Roeim sa...

Dipso: Du kan ta en titt i den her: http://www.amazon.co.uk/Leave-Me-Alone-Im-Reading/dp/0375709037/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1252154130&sr=8-1
Jeg samler på bøker om å lese og skrive. Denne har jeg bare bladd litt i foreløpig, men den virker lovende.

scribo sa...

Bok til samlingen? Maryanne Wolf; "Proust And The Squid" (The Story and Science og the Reading Brain). En populærvitenskapelig bok om det å lese. Forsøkte å sende en link tidligere, gode anmeldelser på amazon.

Unknown sa...

Jeg går og snuser på Shantaram. Den er innmari tjukk.

Jørn Roeim sa...

Børge: Ja, tykk er den, men sidene går ganske kjapt unna.