29. januar 2010

Hvor kommer bøkene fra?










Oldefars bøker i bokhylla.


Hvor kommer bøkene mine fra? De aller fleste har jeg selvsagt kjøpt, i bokhandler, antikvariater og mer obskure steder (loppemarkeder, brukthandler etc), og en del har jeg fått. Noen har jeg også arvet. Hvis interessen for bøker ligger i genene, har den kanskje begynt med en av oldefedrene mine. Han og jeg har de samme initialene og deler det samme etternavnet, om enn med forskjellig skrivemåte.
Denne oldefaren var lærer - den eneste, så vidt jeg vet - på et lite sted. Det var den gangen en lærer var for en øvrighetsperson å regne, og formodentlig var han en av de få i bygda som hadde bøker, i hvert fall i et visst omfang. Mange av bøkene hans befinner seg i dag i mine hyller, de aller fleste fint innbundet i private skinnbind, slik det var vanlig på den tiden.



Oldefar satte stempel i alle bøkene sine.









Som en som levde av å formidle kunnskap og viten, er det ikke så rart at bøkene bærer preg av det; mange av dem er ordbøker og oppslagsverk. Jeg er ikke veldig nostalgisk av meg og kan bortimot garantere at jeg aldri kommer til å sysle med slektsgransking, men disse bøkene har selvsagt en affeksjonsverdi.


Lærer J.R. med kone og datter. Datteren ble min farmor. Den genealogisk kyndige vil kanskje påpeke det ulogiske i at jeg har samme etternavn som farmors far, om enn, som sagt, med litt ulik skrivemåte. Ja, det er ulogisk, men sånn er det.

4 kommentarer:

Beatelill sa...

Dette er jo en vakker skatt og har sikkert stor affeksjonsverdi. Det var jo ikke alle som eide bøker på den tiden, nei, og det at du har så flotte bøker nedarvet fra din oldefar er jo veldig spesielt :)(Er bare litt misunnelig)

Cyno Grassator sa...

Læreren var en viktig person i opplysningstiden. Det er trist og leit at den tiden er over. Men så lenge noen tar vare på bøkene... så lenge er det noen som kjøper papiraviser.

Stian M. Landgaard sa...

Flott familiehistorie og vakre bøker. Når levde din oldefar?

Jørn Roeim sa...

Stian: 1862-1928.