5. februar 2014

P2-lytternes romanpris til Fugletribunalet


Agnes Ravatn fikk P2-lytternes romanpris for 2013 for Fugletribunalet. Jeg har ikke oversikt over de andre kandidatene - jeg har uansett ikke lest dem. Men Fugletribunalet har jeg lest, og omtalt HER. Det gleder meg umåtelig at Ravatn fikk denne prisen, den er vel fortjent. Fugletribunalet er uten tvil en av de beste nyere norske romanene jeg har lest. Det er veldig gledelig at en norsk forfatter skriver noe så unorsk som en stilsikker gotisk thriller. Unorsk er et honnørord i min munn - jeg synes altfor mange norske bøker ligner på hverandre ved at de kretser rundt de samme miljøene og den samme problematikken. Ravatns bok oppfatter jeg i så måte som unorsk, dvs original, i positiv forstand, i første rekke ved at sjangeren er uvanlig og uhyre stilsikkert gjennomført. Det at den foregår i en vestlandsfjord (kjent landskap for meg) og ikke i en bygd på østlandet, er også et ypperlig grep. HER er et interessant intervju med Ravatn på NRK.  

1 kommentar:

Odette de Crécy sa...

Veldig fortjent! Jeg syntes også at den er noe for seg selv.