31. desember 2014

Godt nyttår!


Et leseår går mot slutten, og i morgen begynner et nytt. Jeg rakk akkurat å bli ferdig med Middlemarch i går, og er fornøyd med å ha lest den, men har ikke forandret mening (se tidligere innlegg). Jeg har vanskelig for å se på George Eliot som en stor forfatter.
Leseåret 2014 er preget av klassikere; Proust, Dickens, Strindberg, Kafka, Woolf, Eliot. Jeg begynte året med siste bind av På sporet av den tapte tid, og jeg fikk endelig lest Kafka. Dickens, Strindberg og Woolf er gamle venner, og jeg kan tenke meg å lese mer av alle disse tre.
Som det fremgår av listen, leser jeg ikke bare klassikere; det er fem unge norske forfattere der også.
2015 kommer nok til å bli et leseår etter samme mønster - en hovedvekt av klassikere, men med et innslag av ny litteratur. Tror jeg, i hvert fall. Men akkurat nå, etter å ha avsluttet Middlemarch, har jeg ingen konkrete planer. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal begynne på! Jeg får vel bruke min gamle intuitive metode og se hvilke bøker som kommer til meg. Gå en tur langs hyllene, kanskje. Det er spennende. Og husk - enhver bok man ikke har lest, er en ny bok!

Ingen kommentarer: