13. desember 2016

Dagens spørsmål

Da jeg så denne oppfordringen, måtte jeg tenke litt. Bøker utfordrer, beriker etc, listen kunne bli lang over det bøker gjør med meg. Men forandre livet? Det er store ord. Har en bok forandret livet mitt? Kan jeg si det om en eneste bok? Bøker gjør større eller mindre inntrykk, ja vel, og så kan man jo si at enhver stor leseopplevelse forandrer livet i og med at den gjør noe med en. Men spørsmålet dreier seg vel om de virkelig store endringene i livet, og jeg kan ikke komme på en eneste bok som har medført noe sånt. Mennesker og opplevelser har, men ikke bøker. Det minner meg om Stefan Zweigs bok Sternstunden der Menschheit (på norsk: Evige øyeblikk) der han skildrer noen viktige historiske begivenheter. Av og til tenker jeg at jeg skal skrive om mine "Sternstunden", altså det knippet med skjellsettende begivenheter som virkelig forandret livet mitt. Jeg tror alle mennesker har opplevd slike øyeblikk. Men bøker? Ingen skjønnlitterære i hvert fall, og det er skjønnlitteraturen jeg først og fremst tenker på med bøker. Men dette er absolutt ikke til noen forkleinelse for bøkene og leseopplevelsene jeg har hatt! Bøker gleder meg hver dag - jeg gleder meg over de velfylte hyllene mine, jeg gleder meg til kveldens lesestunder, jeg nyter å gå oppdagelsesferd i egen hyller, for jeg har for lengst mistet oversikten. Her om dagen var det en oversetterkollega som trengte den norske versjonen av noen setninger i et av Montaignes essays, og det verket har jeg jo, så da var det en glede å finne det frem til ham og erfare at boksamlingen min virkelig fungerer som det biblioteket den er tenkt å være. Et svært personlig bibliotek, riktig nok, men med stor bredde. Og noen kvelder nå har jeg sittet og bladd i mitt rikholdige utvalg av hagebøker, med tanke på neste års sesong. Det er tross alt ikke lenge til sola snur! Akkurat det gjør noe med livet mitt - hvert år. 

Ingen kommentarer: