6. juli 2021

BLA!

 Alltid stas når BLA dukker opp i postkassa. For å sitere Henning H. Bergsvåg i siste nummer: "BLA er noe av det mest oppløftende jeg kan tenke på i norsk litteratur for tiden. Hver utgivelse som lander i postkassen gir meg en haug med relevante artiker skrevet av folk jeg aldri har hørt navnet på. Berusende å kjenne på følelsen at her skjer det noe viktig."

Vel, det med folk man aldri har hørt navnet på, stemmer vel ikke helt. I sommerens nummer møter man Mattis Øybø, Casper André Lugg, Louise Glück, Judith Hermann, Sumaya Jirde Ali og Ole Robert Sunde, for bare å nevne noen. Men at man kjenner på følelsen av at her skjer det noe viktig, kan jeg bekrefte. At man i BLA er der hvor spennende ting skjer i norsk litteratur, bortenfor støyen fra bestselgerlistene.

Og jeg fikk svar på noe jeg alltid har lurt på, nemlig hvor mange bøker man kan lese på samme tid. 

PS Jeg har hørt rykter om at det finnes litteraturinteresserte mennesker som ikke abonnerer på BLA, men det kan umulig stemme. 





Ingen kommentarer: