3. desember 2021

Thylejren er blitt voksen

 

I anledning Peter Øvig Knudsens to bøker Hippie 1 og Hippie 2, som jeg omtalte i innlegget nedenfor, fikk jeg følgende kommentar på Messenger fra min venninne som var i Thylejren sommeren 1970. I kommentaren gjør hun meg oppmerksom på noe jeg ikke var klar over, nemlig at Thylejren eksisterer den dag i dag (og jeg bor faktisk bare en times biltur unna).

Min venninne skriver: 

"Hippie 1 og Hippie 2 er et bittelite stykke dansk kulturhistorie. Vet at Øvig Knudsen har fått kritikk fra gamle hippier. Men ærlig talt ‘a - mange av oss var «gratispassasjerer» i den forstand at vi ikke forsto en dritt av det overordna målet med hele Thy-leiren, vi ville bare kunne frike ut i total frihet. Så all ære til Øvig Knudsen som faktisk klarte å samle og sette ord på en jævlig spennende tid og begivenheter. Uhyre velskrevet. Så er det slik at noen mente alvor, også etter alle konfliktene og fraksjonene som gjerne følger slike - eksperimenter, eller hva jeg skal si. I etterdønningene etter Thy-leiren finnes det fremdeles noen som holder stand, og som dannet Det ny samfund. De kaller seg selv et «sosialt eksperiment», nå på 52’ året. Flat struktur, et fellesmøte en gang i året som bestemmer driften av Det ny samfund, skjønt tre regler står fast: ingen harde stoffer, ingen vold, ikke tjueri. Liker tanken godt, jeg, for det om jeg nå er blitt for sliten til å ta del i noe lignende." 

 

Bilde fra Thylejrens urtid, sommeren 1970.

 

 

Bilde fra en reportasje i avisa Jyllands-Posten i dag 3. desember 2021. Reportasjen er bare tilgjengelig for abonnenter, men overskrift og ingress lyder:

Mor, far, to børn og to hunde bor på 40 kvm i et socialt eksperiment

På 10 år er Thylejren gået fra tre børn og i myndighedernes søgelys til 22 børn og boomende familieliv. Er det sociale eksperiment gået fra teenager til moden voksen?

 

HER er Thylejrens hjemmeside.

HER er dansk Wikipedias side om Det ny samfund, som driver Thylejren.

Ingen kommentarer: