13. januar 2007

Etterlyst: Tapte illusjoner.


Jeg lever av og med bøker. Jeg har et helt hus fullt. Noen ganger finner jeg ikke en bok. Akkurat nå leter jeg etter Tapte illusjoner av Balzac. Den er full av understrekninger og fine sitater som jeg gjerne skulle brukt i bloggen. Men jeg finner den altså ikke. Den er ikke noen av de stedene hvor den burde være. Den store frykten er at den skal ha havnet på et av lassene med bøker jeg har kjørt til Fretex. Etter å ha samlet på bøker hele livet har det nemlig, ganske uunngåelig, oppstått en del slagg som nå fjernes i form av en langsom og bevisst ryddeprosess.
En annen mulighet er at den har havnet bak de andre bøkene på en hylle. Jeg har fortsatt ikke gitt opp håpet, men jeg misliker sterkt at "logisk leting" ennå ikke har ført frem. Som katolikk har jeg selvfølgelig muligheten til å be til den hellige Antonius, helgenen som finner ting. Nei, jeg fleiper ikke. Hm, kanskje jeg faktisk skulle ta meg en alvorlig prat med Antonius om saken. (Det kan godt hende han hjelper ikke-katolikker også, jeg tror helgenene er ganske sjenerøse sånn.)

Foreløpig leter jeg videre, men det er forferdelig å ikke finne en bok. Balzac, hvor er du?

Ingen kommentarer: