12. januar 2007

Jeg bare elsker amazon.co.uk.


Min nærmeste bokhandel ligger i England et sted, jeg aner ikke hvor. Den heter amazon.co.uk, og jeg handler bøker og CD-er der flere ganger i måneden. Jeg har vært kunde hos amazon helt siden moderfirmat amazon.com startet opp i USA (i "pionertiden" fikk vi kundene bokmerker og musematter og kaffekopper og jeg vet ikke hva), og er fortsatt en veldig fornøyd kunde. Poenget med å bruke den engelske filialen er at det går så mye raskere derfra. Jeg handler også i den tyske, amazon.de, og fortsatt en sjelden gang i den amerikanske, men det blir mest fra den engelske. Husk tollgrensen på 200 kroner når du kjøper CD-er. Det vil si at du sjelden bør kjøpe mer enn en CD om gangen. Forsendelsesomkostningene på CD-er er veldig liten. Jeg vet at det er andre utenlandske aktører som også er gode på CD-er, men jeg foretrekker amazon på grunn av utvalget og servicen og i det hele tatt. Jeg har nå blitt en såkalt affiliate, det vil si at du kan handle fra amazon.co.uk via denne bloggen. Se annonse nederst til venstre. Denne annonsen er programmert til å vise bøker som har med litteratur og skriving å gjøre. Du kan gå rett inn på amazon.co.uk via den. Vær klar over at norske kunder slipper EU VAT, slik at prisen vi betaler er noe mindre enn den oppgitte. Dette ser du på regningen når du kommer til kassen. I dag forhåndsbestilte jeg f.eks. den nye platen til Norah Jones, som kommer i slutten av måneden. amazons pris var 8,99 GBP, til norsk kunde 7,65. Forsendelse var 1,88, til sammen 9,53 GBP, dvs. 120 NOK. Platekompaniet oppgir prisen til 149,- og så kommer jo ev. porto i tillegg der også, hvis du kjøper over nett. En del penger spart, med andre ord. Jeg kjøper de aller fleste CD-er fra amazon.co.uk. Så godt som alt er billigere enn i Norge, mye er betydelig billigere. Det gjelder for eksempel verdensmusikk, som er dyr f.eks. på Platekompaniet. Og utvalget på amazon er selvfølgelig formidabelt. Ofte kan man høre snutter også. Klikk på annonsen nederst til venstre og ta en titt på amazon. Dét koster i hvert fall ingenting. Hvis du aldri har handlet på nett før, så er min erfaring at det ikke er noe å være redd for. Jeg har gjort det i årevis og aldri hatt noen uhell. Bruk sunn fornuft - og helst kredittkort. Et vanlig bankkort/betalingskort er et debetkort, da går pengene ut med en gang og du har ingen sikkerhet. Ved å bruke et kredittkort når du handler på nett, har du en ekstra buffer i tilfelle noe går galt, da er det nemlig kortselskapet som bærer tapet. Men jeg har som sagt aldri opplevd problemer med netthandel.

Ingen kommentarer: