24. januar 2007

Som Montaigne sier det ...


«Jeg uttaler meg fritt om alle ting, ja, selv om ting som kanskje overgår min forstand, og som jeg slett ikke anser som underlagt min jurisdiksjon. Hva jeg mener om dem, angår altså målet på min synsevne, ikke tingenes eksakte mål.»

Fra Essays, annen bok, på norsk 2006.

Disse ordene av Montaigne kunne jeg gjøre til mine, og til en slags programerklæring for bloggingen jeg bedriver her. Er det ikke praktfullt hver gang man støter på en forfatter som setter ord på noe man selv har tenkt eller følt?

Den franske juristen og politikeren Michel de Montaignes Essays (Les Essais) ble utgitt i perioden 1580--1588. Disse essayene er blitt en klassiker i fransk litteratur og en selvskreven del av Vestens litterære kanon. Det originale med dem er at forfatteren bruker sine egne livserfaringer og sin egen selvrefleksjon til å føre en levende diskusjon av den vestlige sivilisasjons viten og sedvaner fra antikken og frem til sin egen tid, det vil si senrenessansen. Beskjeden er han også: "Kjære leser, denne boken handler altså om meg selv, og det er ingen grunn til at du skal kaste bort tiden på et så lettsindig og intetsigende emne. Derfor farvel!" Slik sier han i forordet. Den henstillingen er det heldigvis ikke mange som har tatt til seg. (Igjen kunne jeg gjort hans ord til mine, og skiftet ut "boken" med "bloggen". )

Det er godt at disse essayene endelig kommer i fullstendig utgave på norsk. Første bok kom i forfjor, andre i fjor, og tredje kommer nå i år. Et klassisk verk som selvsagt ikke bør mangle i et velassortert bibliotek.


Aschehougs presentasjon av Montaigne på norsk finner du her.

Ingen kommentarer: