24. mai 2007

En oase i storbyen.







Utsikt fra rommet. Oslo er en grønn by.
Katarinahjemmet og dominikanerinnenes kloster ligger på en høyde mellom Bogstadveien og Majorstuveien, rett opp trappen ved Platekompaniet i B.veien.



Jeg har "gått i kloster" igjen, nærmere bestemt Katarinahjemmet på Majorstua. Bokshopping er en selvfølgelig del av ethvert Oslo-opphold. I dag Tronsmo, Norli (kontantsalget, for oss i bransjen) og mitt faste antikvariat, Oslo Nye Antikvariat på hjørnet av Majorstuveien og Industrigata. Jeg er så miljøvennlig at jeg lar bilen stå og lar apostlenes hester frakte meg rundt i byen. Klokken fem i dag skal jeg på Gyldendals sammenkomst for forfattere, oversettere, illustratører og andre forbindelser. (Og Aina - du skulle bare visst hvor mange kjendiser som pleier å være der. Han med påfuglserviset også - dog i egenskap av forfatter i denne sammenhengen ...)

Jeg har vært litt opptatt av Proust i det siste. Oslo Nye Antikvariat hadde en fullstendig, innbundet utgave av På sporet av den tapte tid, som jeg har vært på jakt etter og selvfølgelig sikret meg.

1 kommentar:

Aina Basso sa...

Ojoj! Der skulle eg ha vore!

...helst i eigenskap av å vere ein av gjengen, sjølvsagt. Du får skrive eit referat for oss uinnvidde i morgon!