2. juni 2007

I ro med bøkene.


«Det hender jeg blir spurt om hvordan jeg ble forfatter, og det vedrører ingen. Derimot gjør jeg gjerne rede for hvordan jeg ble leser, og det har jeg prøvd meg på her. Jeg kommer aldri til å glemme hvordan mine nærmeste håndterte Sigrid Undsets bøker. For mange av damene var dette det eneste de noensinne hadde kjøpt for sin egen del. Først vasket de hendene og tørket dem på forkleet. Så skrev de initialene sine på tittelbladet, og nærmere forfatteren kunne de knapt komme. Deretter satte de seg til i det hatteformede lyset under stålampen og leste lydløst og lenge. Slik liker jeg å sitte selv, i ro med bøkene og uten for mye styr.»

Karin Sveen i artikkelen «Å besjele en by», som du finner i siste nummer av Morgenbladet. Denne artikkelen er noe av det vakreste jeg har lest om lesning på lenge. Jeg oppfordrer deg derfor til å kjøpe Morgenbladet i dag, sette deg godt til rette og unne deg den leseopplevelsen som Karin Sveens artikkel på s. 16--17 er.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ih, det lyder som en god artikel. Kan man finde den hele elektronisk, tror du? Hvor er det et skønt billede med damerne, der vasker deres hænder, tørrer dem og skriver deres initialer i bogen. "og nærmere forfatteren kunne de knapt komme." Beautiful!