24. oktober 2007

Ett år med blogg.





Denne bloggen er ett år i dag, dvs. det er ett år siden jeg postet mitt første innlegg og begynte å bruke bloggen (den ble opprettet en tid før det). Jeg vet egentlig ikke om det hverken er noe å feire eller noe å nevne i det hele tatt, men en slags milepæl er det jo. Inntil jeg begynte å blogge, visste jeg knapt hva en blogg var, og i begynnelsen så jeg på det hele som et slags eksperiment.
Jeg tror fortsatt ikke jeg kan gi en god definisjon på hva en blogg er og hva det vil si å blogge, derimot er det bare å se i øynene at bloggen er blitt en del av livet, og at den gjør noe med meg. Den er en måte å publisere på, en måte å kommunisere på, en måte å bearbeide ting på. Ikke minst har den gjort at jeg leser på en annen måte enn før. Av og til sammenligner jeg den med den japanske hagen min, som jeg nedlegger ganske mye arbeid i, og som gir meg enormt mye tilbake som jeg heller ikke helt kan definere hva er.
Jeg har tatt mål av meg til å blogge hver dag og har stort sett klart å holde det. Jeg har i øyeblikket 60-70 lesere i døgnet, og det synes jeg er fantastisk, selv om jeg misunner dem som har ti ganger mer, f.eks. glamourbibliotekaren, en av de stiligste bloggene jeg vet om. Hvorfor er jeg så opptatt av besøkstall? Det er nok en videreføring av at jeg som forfatter er opptatt av opplags- og salgstall. Nå er det riktig nok ikke penger involvert i bloggen, men jeg skriver jo ikke bare for meg selv, men også for å oppleve det som som skjer når det jeg skriver, møter en leser (eller omvendt).

8 kommentarer:

Spectatia sa...

Gratulerer med bloggfødselsdag! :-)

cox sa...

Jeg slutter meg til gratulantene! Selvsagt er det noe å feire, og du kan med rette være stolt av din blogg. Kanskje du etterhvert ser på bloggen din som en øvelse i selvdisiplin. Akkurat det høres jo kanskje merkelig ut, siden du som utøver av de "frie" yrker, daglig er nødt til å ta deg selv i nakken. Ingen andre gjør det for deg. Men bare tenk på alle som en gang har satt seg fore å skrive dagbok, og alle som ga opp etter kort tid! Så bare stå på videre du, Jørn! (Jeg er gudskjelov ikke "enig" med deg i ett og alt, -DET ville jo også være kjedelig.)

Anonym sa...

Gratulerer med 1-årsdagen, håper du forsetter minst dobbelt så lenge! Jeg er en av dine faste lesere og liker dine refleksjoner rundt litteratur :)

Jørn Roeim sa...

spectatia, cox og ellen: Takk for gratulasjoner og hyggelige kommentarer :-)

Anonym sa...

Kjære Jørn Roeim.

Jeg har oppdaget bloggen din. Det tok noen timer før jeg skjønte at det også faktisk var din bok jeg leste i forrige uke.

Da jeg leste at du var spesielt intressert i hvordan bloggen din influerer på lesernes liv, fikk jeg fryktelig lyst til å skrive noen ord.

Denne bloggen syns jeg er vakker. Faktisk er den uhyre sjelden. Ihvertfall i mine øyne. Det er noe med at den er så genuin, tror jeg. Og at den rommer så mye.

Ordene i dine utvalgte sitater inneholder den sjeldne type magi, som gjør at sjelen ikke visner.

Gratulerer til deg, Jørn Roeim!


Mvh Jorunn

Jørn Roeim sa...

anonym Jorunn: Nå blir jeg nesten litt flau. Men også veldig glad. Takk!

Anonym sa...

Hey, nå var det meg som ble glad! Så hyggelig at jeg fikk svar!

Det var ikke meningen å gjøre deg flau, men jeg har en fryktelig uvane med å si presis det jeg mener.

Jeg er i oppriktighet glad for at jeg fant denne bloggen. Mennesker trenger magi i sitt liv. Ord er magi.

Tenkte jeg skulle gjøre deg litt flauere, jeg...siden jeg allerede er så godt i gang, liksom...;)

Derfor laget jeg dette om bloggen din (straight from my heart):


~ And there your blog were,
Like a gift from the Gods ~


(Jeg skrev det, fordi det jeg leste i bloggen din, gjorde noe med dagen min. Noe som betydde meget for meg og mitt liv.)


- Hele verden er en serie underverk, men vi er så vant til dem, at vi kaller dem hverdagslige - H.C. Andersen


Med ønske om en fortreffelig kveld!


Mvh Jorunn

Jørn Roeim sa...

Nå ble jeg ikke flauere, men enda gladere. Takk igjen!