28. oktober 2007

Hagen akkurat nå.



Det er så utvilsomt høst, men jeg synes høsten er en deilig tid og jobber i hagen til frosten kommer. Akkurat nå driver jeg litt steinlegging her og der, men det meste av arbeidet går ut på å fjerne løv, særlig fra den japanske delen av hagen. Et vanlig råd når man skal anlegge en dam i hagen, er å ikke legge den under eller i nærheten av løvfellende trær. Det rådet har jeg ikke fulgt, for løvtrærne som omgir denne delen av hagen, er også en viktig del av den - som bakteppe og som "overheng". Jeg har for lengst lært meg å gi blaffen i alle hageråd om hva man må og ikke må. Lenge trodde jeg for eksempel at jeg måtte ha pumpe og renseutstyr i dammen. Det står i alle bøker om temaet, og folk sa til meg at det var helt nødvendig. Siden jeg ikke er særlig teknisk av meg, bestemte jeg meg til slutt for å prøve uten pumpe og rensing, og det går aldeles utmerket. Dammer ute i naturen har ikke renseanlegg, har de vel? Men jeg fjerner løvet, for ellers råtner det i vannet, og det er ikke noe hyggelig når isen går om våren. Resten ordner naturen. Til neste år skal jeg prøve å sette ut fisk.

Ingen kommentarer: