15. november 2007

Gyldendalhuset.







Her får du en sniktitt inn i det nye Gyldendalhuset, slik forlaget presenterer det i invitasjoner, flyttemeldinger etc. Fra 26. november blir alle forlagets avdelinger for første gang samlet i eget hus, det vil si Gyldendal Litteratur, Gyldendal Akademisk, Gyldendal Undervisning og imprintforlagene Tiden og Kolon. (Gyldendal Barn & Ungdom, som utgir mine bøker, er en underavdeling av Gyldendal Litteratur.)

Sånn rent umiddelbart ser dette veldig postmodernistisk, for ikke å si litt kitsch ut for meg, men på mottakelsen 19. desember får jeg anledning til å ta det i nærmere øyesyn. Det er tegnet av Sverre Fehn.

Huset ligger der Gyldendal alltid har holdt til, det vil si på Sehesteds plass (eller Sehesteds gate 4, for å være nøyaktig), tvers overfor Aschehoug. Men all innmaten i Gyldendals gamle hovedkvarter ble fjernet, og er altså nå erstattet av det nye Gyldendalhuset. Så vidt jeg vet skal fasaden mot Sehesteds plass være tilnærmet uendret.

3 kommentarer:

Karina sa...

Hei! Jeg så at du la inn kommentar på en annens blogg der h*n skrev om Frida Kahlo. Du nevnte soundtracken til Frida - med hjertet i hånden, og jeg skulle gjerne visst hvem som har komponert denne musikken, eventuelt hvem spiller den? Hadde vært kjempekjekt om du kunne lagt inn en kommentar på min blogg (troikas-tankereiser.blogspot.com) hvis du kanskje vet det. :)

cox sa...

Hei.
Jeg har endel ordbøker i bokhylla. Men skulle gjerne hatt en som kan være til hjelp når jeg støter på amerikansk "slang" eller sjargong. Har du en anbefaling?

Anonym sa...

Keep posting stuff like this i really like it