15. november 2007

Carl von Ossietzky.






Årets Ossietzky-pris ble utdelt i dag. Prisen utdeles av den norske P.E.N.-foreningen (les om den HER )og gikk i år til den ikke-kommersielle radiostasjonen The Democratic Voice of Burma (DVB), som sender fra Oslo (les Dagbladets omtale av årets tildeling HER ).

Hvem var så Ossietzky? Den tyske skribenten og pasifisten Carl von Ossietzky var en av de fremste motstanderne av Hitler-regimet. Han fikk Nobels fredspris i 1936 (eg. prisen for 1935). Tildelingen var meget omstridt. Konservative norske kretser, og ikke minst Knut Hamsun, kritiserte den sterkt. Radikale norske kretser, og ikke minst Sigrid Undset, forsvarte den like sterkt. Ossietzky var på dette tidspunkt i nazistisk fangenskap og fikk ikke selv motta prisen. Han døde i 1938 av ettervirkningene av det harde fangenskapet. Den norske Wikipedia-artikkelen om Ossietzky finner du HER , og den tilsvarende om hans kone HER .
Jeg ble selv veldig opptatt av Ossietzky da jeg gikk på gymnaset, og skrev en særoppgave om ham. Han vil for alltid stå som en verdig representant for det man gjerne kaller «det annet Tyskland», altså naziregimets motstandere. De fantes, men måtte selvfølgelig arbeide i hemmelighet eller i landflyktighet. Dette regimet nølte som kjent ikke med å drepe sine motstandere.
Den tyske motstanden mot Hitler har sitt eget museum: Gedenkstätte Deutscher Widerstand i Bendlerblock, Stauffenbergstrasse i Berlin-Mitte (se HER ). Det har meget passende fått sitt tilholdssted i bygningen hvor grev von Stauffenberg og andre nøkkelpersoner i det eneste seriøse, men dessverre mislykkede attentatforsøket mot Hitler hadde sitt arbeidssted. Absolutt verd å besøke.
En av mange litterære skildringer av tapre tyske borgeres motstand mot naziregimet, er Hans Falladas Den veien du går alene, og en av mange filmer som omhandler dette, er Sophie Scholls siste dager.
Da jeg skrev min særoppgave om Ossietzky, var jeg innom den tyske ambassaden (den gang den vest-tyske) for å høre om de hadde noe litteratur, og fikk denne vakre boken om tyske nobelprisvinnere. Den satte jeg stor pris på.

Ingen kommentarer: