8. desember 2007

Jeg innrømmer det






Jeg innrømmer det: Av og til - riktig nok bare en sjelden gang - kjøper jeg Donald. Donald var tross alt min første leseopplevelse (slik tilfellet er for mange i min generasjon). Historiene var selvfølgelig bedre før, men jeg er ingen donaldist, ingen purist, ingen kjenner i den forstand. Jeg kjøpte forresten nyutgaven av Jon Gisles bok Donaldismen - En muntert-vitenskapelig studie over Donald Duck og hans verden i fjor, men den har jeg ikke åpnet en gang. Den var mye omtalt da den kom første gang i 1973, husker jeg. Jeg har forresten en bok eller to med noen av de gamle, gode historiene. Carls Barks og sånn. Kanskje jeg burde finne frem dem og kose meg med nå i jula. Ja, det tror jeg faktisk. Og ta en titt på Donaldismen også.
PS. Da jeg tok frem Donaldismen for å sjekke at jeg virkelig hadde den, fant jeg opptil flere bøker som jeg ikke visste at jeg hadde, blant annet en interessant bok om norsk slang. Ting jeg kjøpt før jul i fjor, husker jeg nå, og som siden bare har stått der i hylla for språk og litteratur. Kanskje jeg skulle ta en titt på både det ene og det andre.

Ingen kommentarer: