17. desember 2007

Ronny har vært her







Sikkerhetskontrollert av Ronny


Ronny har vært her. Ronny er feieren vår. Vi hadde fått lapp i postkassa om at feiervesenet skulle foreta en sikkerhetskontroll av boligen. Denne kontrollen var frivillig, ble det opplyst, så vi trengte ikke slippe dem inn hvis ikke vi ville. Men jeg synes alltid det er hyggelig når Ronny stikker innom, enten han skal feie eller kontrollere eller hva han skal. Riktignok finner Ronny ofte noe galt, men det er jo litt av poenget, ikke sant? Dessuten kunne det jo være betryggende med en sjekk før jul.

Da Ronny ringte på, hadde jeg nettopp tilberedt dagens lunsj, inkludert dagens viktigste tekopp, som jeg gjerne vil nyte mens den er varm. Lunsj-teen er en nærmest livsviktig stimulans som gir meg fornyede krefter til å jobbe videre utover ettermiddagen. Jeg forklarte situasjonen for Ronny og spurte om han kunne komme tilbake litt senere, og det kunne han. Gjennom kjøkkenvinduet så jeg at han gikk til den nærmeste naboen, hvor ingen svarte, og deretter videre til neste nabo.

En time senere var Ronny tilbake igjen, og da var jeg klar. Det første Ronny gjorde, var å gi meg en fin kalender fra «aksjon Boligbrann». Der sto det alt en bør tenke på, for eksempel å avtale «et fast møtested utenfor boligen som er enkelt å huske» i tilfelle man må rømme huset på grunn av brann. Visste du forresten at 1. desember er «røykvarslernes dag»? Det har gått meg helt hus forbi, må jeg innrømme. På denne dagen skal man sjekke røykvarslerne og skifte batteri. Alt dette står i kalenderen, pluss sånne ting som at «vedfyring gir god varme og mye kos, men at det kan være lett å glemme at man da faktisk har et bål midt i stua».

Da kalenderen var overbrakt, fant Ronny frem skjemaet for kontrollen, hvor han kunne krysse av for «OK», «Ikke OK» og «Ikke aktuelt», og vi gikk i gang. Har du nødnummer i nærheten av telefonen? var Ronnys første spørsmål. Og mitt første svar var nei. Dermed måtte Ronny krysse av for «Ikke OK» på dette punktet. Heldigvis lå det en klistrelapp med nødnummer inni kalenderen, så det kunne rettes opp med en gang.

Røykvarslerne var neste post på lista. Siden vi har stort hus (100 kvm grunnflate x 4: kjeller, 2 etasjer og loft) har vi seriekoblede røykvarslere. Det vil si at hvis én av dem blir utløst, piper alle. Det er i hvert fall meningen at de skal det. Jeg gikk ned til røykvarsleren i kjelleren og trykket lenge på testknappen. Imens sto Ronny oppe i første etasje og hørte at det peip der og videre oppover. En veritabel kakofoni av uling og piping. Ronny var veldig fornøyd. Dermed fulgte en hel stripe X i «OK»-feltet: minst én fungerende røykvarsler (påbudt), riktig montert røykvarsler (påbudt), sammenkoplede røykvarslere (hvis montert). Ikke dårlig.

Så var det brannslukkingsapparatet. Hvor er det? spurte Ronny. Her, sa jeg og dro det fram fra bak paraplystativet i yttergangen. Et seks kilos pulverapparat. Veldig støvete. Hm, sa Ronny og så skeptisk på det. Da han spurte om det var lenge siden det var blitt ettersett, traff han meg på et ømt punkt. Jeg trengte ikke å svare engang, for datomerkingen fortalte alt. Dermed måtte Ronny krysse av for «Ikke OK» i feltet for «Slokkeutstyr i orden (påbudt)».
Dessuten skal du ha brannslukningsapparatet på soverommet, sa Ronny. Enda et kryss i rubrikken «Ikke OK» for punktet «Slokkeutstyr hensiktsmessig plassert (påbudt)».
Jammen er det mye å tenke på!

Sånn gikk vi gjennom det ene punktet etter det andre. I det store og hele sto det ikke så verst til. Til slutt fortalte Ronny meg hvor jeg kunne få service på brannslukningsapparatet, og så gikk han videre til neste hus.

Da jeg kom ned på kjøkkenet for å spise lunsj dagen etter at Ronny hadde vært her, sto kaffetrakteren på. Det vil si at den hadde stått på siden frokost. En typisk potensiell brannfelle. De fleste branner oppstår som kjent i elektriske apparater. Vi er bare to mennesker i huset, og bare én som drikker kaffe, og det er ikke meg. Skyldspørsmålet var derfor udiskutabelt. Uff da, sa gjerningskvinnen da jeg ringte henne og konfronterte henne med saken.

Dette ville ikke Ronny likt, sa jeg.

Ingen kommentarer: