26. januar 2008

Forfattere her og forfattere der.






Som forfattere flest, liker jeg å se bøkene mine i bokhandelen eller biblioteket. Her har vi "Barnas store humorbok" fint eksponert i et bibliotek nær meg (nei, det er ikke jeg selv som har plassert boka der).


Litteraturprofessor Henning Howlid Wærp i Tromsø gikk ut i Dagbladet i går og anklaget forlagene for å være Oslo-fokuserte når de utga bøker. Du finner artikkelen HER . Jeg skjønner egentlig ikke hva Wærps problem er. Forlagene ser selvsagt ikke på adressen når de vurderer manus, noe forlagssjefen i Gyldendal, Einar Ibenholt, ganske riktig påpeker. Og forlagene kan vel ikke lastes for at skrivende mennesker fra andre steder i landet bosetter seg i Oslo?
Artikkelen inneholder også en liste over «Forfattere per fylke», og jeg registrerer med en viss undring at jeg er én av to forfattere i Telemark (den andre må jeg innrømme at jeg ikke har hørt om). Feilstavingen av navnet mitt er bare én av indikatorene på hvilket journalistisk makkverk denne listen er. Ikke sånn å forstå at jeg ikke er beæret over å være utvalgt, eller at jeg ikke vedstår meg mine etter hvert ganske mange barnebøker på landets største forlag, men hvis jeg var journalist og skulle lage en slik liste, ville jeg nok begynt med et par stykker som har en mer fremskutt posisjon på Parnasset enn jeg og min ukjente kollega i nabobyen. For eksempel Bjørg Vik og Hans Herbjørnsrud.
Rent bortsett fra det, er jeg ikke "Telemarks-forfatter". Jeg er tilfeldigvis oppvokst i dette fylket og nå igjen bosatt her (etter nesten 30 år andre steder, blant annet i Oslo), men det er totalt uinteressant i forhold til bøkene mine.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg vet ikke om jeg har anbefalt "Bok-Norge" av Trond Andreassen for deg før? Jeg har ikke boka her nå, men håper navnet er riktig stavet. Den er interessant for alle innen "bransjen"; forfattere, forleggere, oversettere med mer. Mye statistikk, men riktig lesverdig sådan. Hvis du ikke kjenner boka, burde du ta en titt!

Jørn Roeim sa...

Jeg har den!