18. januar 2008

Hylleprosjektet avsluttet.








De nye hyllene er nå nesten fullt besatt, og en slitsom prosess nærmer seg slutten. Cirka 4000 bøker er det plass til i stua nå. I tillegg har jeg antagelig tilnærmet like mange på arbeidsrommet og andre steder - forsiktig anslått kan jeg konkludere med at jeg i alt har ca. 7000 bøker.
Både Spectatia og Cox er, i kommentarer til innlegget under, opptatt av bøkene jeg har kvittet meg med. Når jeg i det hele tatt kvitter meg med bøker, kommer det av at i en så stor boksamling oppstår det i årenes det løp en del «slagg», og min hadde behov for en gjennomgang og opprydning som var naturlig å kombinere med flytting fra gamle til nye hyller.
For det første har jeg kvittet meg med defekte og totalt uinteressante/verdiløse bøker. Disse har stort sett havnet i dunken for papiravfall.
Dernest hadde jeg en god del bøker som av forskjellige grunner ikke var interessante for meg, men som kan være interessante for andre. For en del år siden kjøpte jeg en stor boksamling som hadde tilhørt redaktøren for en av Norges største aviser. Disse bøkene ble kjøpt med tanke på at jeg skulle starte antikvariat, hvilket jeg også gjorde, så mange av dem ble solgt der. Noen av dem er blitt assimilert i min egen samling og forblir der, mens andre igjen egentlig ikke hadde noe der å gjøre. Det dreier seg f.eks. om krigslitteratur, eldre reiseskildringer og idrettslitteratur, områder som ikke interesserer meg så veldig (dvs. krigen er jeg riktignok interessert i, men bare visse aspekter, særlig forholdene internt i Tyskland. De fleste som samler på krigen, er opptatt av krigslitteratur som angår Norge.) Noe skjønnlitteratur ble også luket ut. Det ble ikke noe til Fretex i denne omgang, siden mitt eget tidligere antikvariat, som nå drives av andre, har kjøpt bøkene.
Heldigvis har jeg fått solgt alle de gamle hyllene mine også, og mandag kommer det nye møbler (det ene drar det andre med seg).
Og snart er det Mammut-salg ...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Til lykke med reolerne. Det må være enhver bogelskers drøm. Jeg nyder billederne og håber, at jeg en dag får lige så mange bøger!

Sesselja sa...

Gratulerer med vel innflyttet hjemmebibliotek. Jeg er, som alltid, grådig misunnelig.

Aina Basso sa...

Gratulerer. Det såg då svært så innbydande ut!

Jørn Roeim sa...

Takk for gratulasjoner. Kanskje enhver bokelskers drøm, i hvert fall en gammel drøm hos meg, som nå er realisert.

Spectatia sa...

Der satt du godt! For en samling du har. :-)

Anonym sa...

Gratulerer. Det ser så rent og delikat ut. Det hadde ikke vært meg imot å krype opp i den sofaen utstyrt med gode briller, godt lys og en god kopp te.

Hygg deg!