4. januar 2008

Prisforskjell





Jeg synes det er ok at Tronsmo Bokhandel finnes, selv om jeg ikke tilhører menigheten. Men jeg er alltid innom der når jeg er i Oslo, og det skjer rett som det er at jeg kjøper noe fordi de har mye som andre bokhandler ikke har. De fleste bokhandler er jo blitt svært så strømlinjeformet og kjedelige i våre dager. Jeg får stadig nyhetsbrev på e-post fra Tronsmo, som jeg leser med interesse. I dagens nyhetsbrev sto bl.a. omtalt en lekker engelsk bok om japansk kunst og estetikk, som fanget min interesse. Jeg har tross alt en japansk hage, ikke sant. Prisen var kr. 399 hos Tronsmo. Av nysgjerrighet gikk jeg til min nærmeste bokhandel når det gjelder engelske bøker, nemlig www.amazon.co.uk. Med porto og det hele (og pris redusert med 35 %), ville jeg kunne få boken derfra for kr. 254. Det er kr. 145 billigere enn Tronsmo, og det er en ganske heftig forskjell. Nå skal jeg ikke ha denne boka uansett, for jeg har noe bortimot kjøpestopp for øyeblikket ... men jeg bare lurer på, kjøper folk sånne bøker til sånne priser hos Tronsmo av ren og skjær idealisme (dvs. for å holde liv i Tronsmo), eller vet de ikke at det nettopp på sånne bøker kan være store penger å spare på å handle på nettet? Jeg bare lurer.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg er av den idealistiske sorten, og så sant jeg har mulighet så kjøper jeg bøker hos uavhengige bokhandlere…når jeg vel og merke er på jakt etter en bok som er vanskelige å få tak i brukt og/eller jeg blir for utålmodig og må ha den nå! Jeg liker Tronsmo (og min uavhengige bokhandel her downunder) så godt pga deres seleksjon og fordi de som jobber der oftest er bokelskere og entusiaster. De har mye kunnskap. Det er artig å slå av en prat og få nye boktips. Mange uavhengige bokhandlere (skjønt de er en truet art) er mer enn bare en vanlig bokhandel. De representerer et lite univers. Jeg trenger et slikt pusterom fra en verden hvor massekommersialismen råder.

Når det er sagt så kjøper jeg nesten alle mine bøker brukt. Her i Australia har vi mange ulike veldedighetsbutikker - a la frelsesarmeen - (og bruktbokmesser) hvor pengene går til gode formål, bøker (og annet) blir resirkulert og er ’affordable’ for de med ikke så fete lommebøker (jeg kjøper ofte bøker som koster mellom 1 og 10 norske kroner pr bok!). Det er som å gå på skattejakt! Jeg har også handlet en god del på ebay, hvor jeg ofte sparer 1/3 eller mer (inkludert porto) og av og til Amazon, men det fines ikke en Australia basert Amazon, og jeg synes det blir problematisk i disse dager å kjøpe enkeltbøker fra USA eller England selv om det ofte - faktisk nesten alltid - er billigere (inkl. porto) enn om jeg kjøper boka ny her. Dessuten så liker jeg ikke markedsføringstaktikkene til mange nettsteder, men som sagt; jeg er av den idealistiske sorten:) Oi, dette ble en lang kommentar!

Anonym sa...

Jeg har ikke kjøpt mange bøker hos Tronsmo. De gangene det har hendt, var det rene impulshandlinger: Jøss, dén må jeg ha! Og da har jeg ikke tenkt så mye på pris. Bare vært glad for at Tronsmo fortsatt har livets rett.