9. februar 2008

Dagens bokkjøp.





Serien Småskrifter for bokvenner, komplett. Dagens antikvariske kupp.


I et innlegg 4. januar proklamerte jeg at jeg hadde «noe bortimot kjøpestopp på bøker». Ha, ha. Omtrent like latterlig som min nylig påståtte «lesepause». «Kjøpestoppen» på bøker var kanskje en god idé i teorien, men den overlevde ikke så lenge, og etter dagens innkjøp av i overkant av 100 bøker tror jeg at den skal få gå stille over i glemselens barmhjertige mørke.

Over hundre bøker ... det krever en forklaring. Det dreier seg om to verk, eller rettere sagt en serie og et verk, nemlig en komplett utgave av «Småskrifter for bokvenner» (88 stk) samt Salmonsens Konversationsleksikon i 25 bind (det vil si uten supplementsbindet).

Småskrifter for bokvenner kom ut rundt midten av 1900-tallet og består av hefter av varierende tykkelse, som omhandler en mengde aspekter ved å samle på og omgi seg med bøker. Samlet er det som en diger godteripose for bibliofilt og litterært interesserte.

Og Salmonsens leksikon er et begrep, selve klassikeren på sitt område - det var en tid da intet dannet hjem var uten Salmonsen, og det fremkaller fortsatt fryd hos boksamlere. Sannsynligvis det største og beste leksikon som noen gang har vært utgitt i det skandinaviske språkområde.

Jeg fikk hele herligheten til en pris jeg ikke kunne si nei til, og derfor sa jeg ja.

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh! Salomonsen! Jeg er så glad i gamle leksika generelt, men spesielt liker jeg Salomonsen.

Og Småskrifter for bokvenner hørtes også veldig spennende ut.

Det ser ut til at du har gjort et godt kjøp.